Koen de Jong en Stans van der Poel hebben een trainingsschema ontwikkeld waarbij je langste duurloop in de voorbereiding op een marathon niet meer dan 14 km is. Inmiddels hebben al tientallen, waarschijnlijk zelfs honderden hardlopers een marathon gelopen ‘op’ dit schema.

Halve van Renesse, juni 2013

Stellen dat de aanpak van De Jong en Van der Poel in het hardloopwereldje veel discussie oplevert, is een understatement. Woedend lijken sommigen. Alsof er iets van ze is afgepakt. Het zou een schema zijn voor mensen die niet echt van hardlopen houden. De bedenkers zouden met hun revolutionaire aanpak enkel willen scoren en veel boeken verkopen. Een hype in een hypegevoelige tijd. En van hypes moet de traditionele hardloper niets hebben.

Uiteraard volg ik ook met veel belangstelling en aanvankelijk ook met enige scepsis de ontwikkelingen en meningenstrijd rond het Sportrusten-programma, want zo heet het.

Inmiddels weet ik en snap ik iets meer van het schema en de bijbehorende aanpak. In die aanpak staan ademhaling en hartslag centraal, niet het aantal getrainde kilometers. En daar hoor ik in de felle discussie niemand over. Jammer. Want dat is nou juist de kern van het programma.

In hun boek ‘Ik, hardloper’ benadrukken Stans en Koen dat hun schema’s met weinig kilometers vooral geschikt zijn voor lopers die 3 uur 15 of langer over een marathon doen en dat wie sneller wil lopen gebaat is bij meer kilometers en een persoonlijk schema. Kortom lopers die niet heel veel tijd of heel veel zin hebben om uren te trainen en die toch een keer een marathon willen uitlopen, kunnen met het schema goed uit de voeten. Zo blijkt.

Ik vind het heerlijk om dertig kilometer of iets meer hard te lopen. Ik geniet ervan om vaak en liefst langer dan 14 kilometer te trainen; dat zou ik helemaal niet willen missen. Ook geloof ik dat lange duurlopen voor veel aspirant-marathonlopers een goed idee zijn. Naast het fysieke trainingseffect zijn ze ook goed voor het hoofd. Wie al eens meer dan dertig kilometer heeft hardgelopen zal over het algemeen met zelfvertrouwen aan een marathon beginnen. Is mijn mening.

De afgelopen jaren heb ik me volop verdiept in hardlopen en in de verschillende manieren waarop je training kunt aanpakken. Wat ik daarvan vooral heb geleerd is dat er meer wegen naar Rome leiden. Er is niet één correcte aanpak om je voor te bereiden op een hardloopwedstrijd.

Zou ik het een ander aanraden, dat omstreden schema? Pas als ik het zelf heb uitgeprobeerd. En dat ben ik zeker van plan. Ik hou je op de hoogte!