We weten ondertussen dat slaap enorm belangrijk is. En er is toch ook niks fijners te bedenken dan na een drukke dag tussen de lakens te glijden en je ogen dicht doen? Maar op sommige dagen wil het niet lukken, dat slapen. Je blijft maar piekeren over van alles en nog wat en voor je het weet lig je uren te woelen.

Hoe zorg je ervoor dat je ook in stressvolle periodes een goede nachtrust krijgt?

Zen

Ten eerste is het belangrijk dat de plek waar je gaat slapen zo chill mogelijk aanvoelt. Zet je raam op een kiertje voor frisse lucht en zorg dat de tempratuur sowieso niet te hoog is. Haal overbodige afleiding weg en maakt het zo donker mogelijk. Met overige afleiding bedoelen we dus ook die telefoon hé die vast ook bij jou standaard op je nachtkastje ligt. Weg ermee!

Ultiem relaxen

Voel je je de hele dag al gestresst? Neem dan de tijd om naar bed te gaan. Ga uitgebreid douchen of neem een heet bad. Niet alleen word je er relaxt van, het heeft ook echt bewezen effect. Als je namelijk met een warm lijf in je koele slaapkamer komt daalt je lichaamstemperatuur. Hierdoor ga je je automatisch slaperig voelen en val je dus makkelijker in slaap!

Uit je hoofd!

To do lijstjes, boodschappenlijstjes, het antwoord op die lastige mail. Allemaal dingen die je probeert te onthouden voor de nieuwe dag. Doordat je brein zo druk is met al deze lijstjes kom je niet voldoende tot rust om lekker in slaap te vallen. De oplossing? Heel simpel, schrijf het op! Zorg dat je altijd pen en papier (niet je telefoon!) naast je bed hebt liggen zodat je er niet voor uit je bed hoeft. Je zult zien dat je, wetende dat je het echt niet kunt vergeten, veel rustiger in slaap gaat vallen.

Wakker dromen

Waarom wachten tot je in slaap bent om te gaan dromen? Denk aan jouw perfecte vakantie of richt je droomhuis in. Dat is nog eens relaxt gaan slapen! Stiekem is dit dezelfde techniek als het suffe schaapjes tellen, maar daar wordt natuurlijk niemand blij van ;).