Zodra we onze social media openen worden we direct in een wereld van (vaak) extremen gesleurd.

Extreme transformaties, van véel te zwaar naar helemaal afgetraind, van platte pannenkoek-billen naar Kardashian-waardige glutes of van zwaar ondervoed naar ‘normaal’ (wat is normaal anyway). Leuk en inspirerend om naar te kijken, maar gaat vaak niet op voor ‘de gemiddelde’ fitchick zoals jij en ik.

Zeven tekenen dat je niet in vorm bent

Betekent dit dat we dan niet in vorm zijn? Neu, dat niet. Maar er zijn wel tekenen dat je misschien niet op je ‘fitst’ bent. En die kunnen minder groot (en zichtbaar!) zijn dan je denkt. Hieronder zeven tekenen dat je misschien minder in vorm bent dan je zou willen.

Altijd moe

Je staat moe op, bent overdag niet vooruit de branden en gaat uitgeput naar bed. Je zou denken dat mensen die regelmatig in de gym te vinden zijn vermoeider zijn dan mensen die minder trainen, maar niets is minder waar. Regelmatig trainen zorgt voor een beter uithoudingsvermogen, meer kracht en verbetert jouw cardiovasculair uithoudingsvermogen (lees: conditie).

Vergis je niet! Een dag (extra) rust als je je minder fit voelt is anders dan wanneer je je continue moe voelt en daárom niet (meer) naar de gym gaat. Iets met slaap? Iets met een goed matras?

Bekaf na drie trappen

Hijg je al na een trap oplopen? Hmm. Try moving in Amsterdam. Dan zijn het zo 50 trappen op een dag (yes, ik heb geteld) en dan mag je best even buiten adem zijn. Maar als jij na een aantal traptreden vijf minuten nodig hebt om op adem te komen, dan kan dit best een teken zijn dat jouw conditie niet on point is of in ieder geval de verdeling van de zuurstof in jouw lichaam beter kan.
Verbeter dit door simpelweg vaker te bewegen. Geen zin in een hele workout? Een half uur lopen per dag zou al verschil moeten maken.

Gebroken na een workout

Sure, je bent na een goede training kapot en voelt je spieren eventueel de dag erna, maar dan wel in a good way. Als je de dag na een workout wakker wordt met het gevoel overreden te zijn door 30 vrachtwagens en amper kunt bewegen, is er iets niet in orde en heeft jouw lichaam waarschijnlijk haar complete voorraad glycogeen opgebruikt. Er is dan letterlijk geen energie meer over in the body.

Je rusthartslag is hoger dan normaal

Dit vind ik een interessante en ik heb dit zelf ook zo ervaren tijdens mijn laatste prep en de nasleep ervan. Mijn rusthartslag werd op een gegeven moment steeds hoger (aldus mijn smartwatch) en als dat gebeurt, dan weet ik dat er iets niet in orde is. Denk aan stress, te weinig slaap en geen rust. Een gezond volwassen persoon zou een rusthartslag moeten hebben tussen de 60 en 100 beats per minute (bpm). Waarbij <88 uitstekend is voor een vrouw tussen de 26 en 35 jaar. Mijn gemiddelde rusthartslag is altijd redelijk laag en hangt nu al een tijdje rond de 67. Prima. Hoe check je dit zelf? Door een hartmeter te dragen, al dan niet in een smartwatch.

Je hartslag zakt niet snel genoeg

Wanneer je lekker bezig bent met een workout stijgt je hartslag tot 140 of soms wel 190 bpm. Dat is normaal (en goed) en als je klaar bent met die workout daalt je hartslag met 20 bpm. Is dit nu niet het geval en blijft je hartslag redelijk hoog (of zakt het niet snel genoeg), kan ook dit een teken zijn dat je minder fit bent dan je zou willen.

Caffeine is yo friend

Ik kan hier natuurlijk niet heel veel over zeggen gezien mijn dagelijkse cafeïne inname absurd hoog is (iets met tolerantie en torenhoog) maar als je op cafeïne moet vertrouwen om jouw dag door te komen omdat je anders never nooit wakker wordt, moet je jezelf afvragen of je eigenlijk wel in vorm bent. En welke vorm dit is. Een dutje doen kan helpen sure, maar als je minder dan twee uur slaap tussendoor plant is er een grote kans dat je net voor je REM-slaap wakker wordt, wat dan weer resulteert in een nog vermoeider gevoel dan je had.

Je kent je eigen lichaam het beste en je weet best wanneer het meer beweging nodig heeft, meer rust, wanneer je meer moet slapen en wanneer er zaken even wat minder lekker lopen. Dat is normaal. We zijn nu eenmaal mensen, niet alles loopt altijd volgens een boekje (thank god). Maar dat houdt niet in dat we moeten ophouden met voor onszelf te zorgen. Af en toe een stapje terug, een extra rustmomentje of een dagje sauna kan helemaal geen kwaad.

Ps. Op zoek naar die ene perfecte matras? Mag ik je dan voorstellen aan EVE.
En mag ik je dan voorstellen aan de kortingscode die ik hiervoor speciaal heb gemaakt?
Met de code FANNETIEK50 krijg jij 50 euro korting op een matras van EVE naar keuze.