Onzinnig ja. En het leek me handig dit in de eerste week van jouw nieuwe opleiding, semester of na terugkeer van jouw in alcohol doordrenkte vakantie te vertellen.

Er zijn nogal wat onzinnigheden als het aankomt op training en voeding. En je bent net lekker bezig met je nieuwe doelen en wil het graag goed doen. Dan helpt het jou niet als je in dieet-fabeltjes gaat geloven of gaat trainen met idioten. Just sayin’.

Daarom hieronder in geheel willekeurige volgorde negen onzinnige gymdingen die je moet lezen en moet onthouden. Komt ie.

Pas op voor de personal trainer

Ik schreef er al eerder over, maar mocht je een personal trainer of coach zoeken, check dan goed zijn of haar vakkundigheid en kennis. Personal trainer is namelijk een ‘vrij beroep’ wat betekent dat iedere ziel op aarde zich personal trainer mag noemen. Of iemand dat daadwerkelijk kan en jou professioneel en blessurevrij kan helpen met jouw doelen is een tweede. Een goede PT zou veel vragen horen te stellen over jou en je sportgeschiedenis- en blessures of medische aandoeningen, naast tig andere zaken die van belang zijn om jouw doelen te behalen. Een ‘one-size-fits-all’ schema of een standaard voedingsschema voor een paar tientjes zonder persoonlijke begeleiding zouden alarmbellen moeten doen rinkelen.

Cleanse & detox programma’s

Nee. Nee, nee, nee. Niet doen. Zei ik al nee? Jouw lichaam ontdoet zich zélf van afval- en gifstoffen en de – vaak heel dure – detoxprogramma-bedenkers lachen zich rot om alle onzin sapjes die ze verkopen aan jou als goedgelovige detoxer. Trap er niet in. Een detox is níet nodig, niet gezond en veroorzaakt alleen maar meer trouble dan dat het goed doet. Met volwaardige en gezonde voeding en een fijn trainingsschema kom je véél verder. Trust me.

Je moet pijn lijden

No you don’t. Sorry, maar alle stoere quotes over legday en after-legday memes helpen jou niet verder met het behalen van je doelen. Je spieren dermate uitputten dat je letterlijk huilend van de pijn op de grond ligt is niet cool. Ook een super mega strikt dieet van witvis en gestoomde brocolli 365 dagen per jaar is niet cool. Mensen die dat eten doen dat vaak met een reden (denk wedstrijdatleten), maar af en toe intens genieten van een pizza met extra kaas is een must in jouw fit journey. Iets met balance en key.

Je traint niet voor de nieuwe Zombie Apocalyps

Simpelweg door de reden dat die er gewoon niet komt. Dus hard trainen? Ja graag. Maar allerlei ‘speciale’ workouts met nog specialere namen werken niet beter dan ‘gewone’ krachttraining in de gym.

‘Doe zus, doe zo’

Mattie luister, ik doe helemaal niks. Ik bepaal lekker zelf wat ik train. En hoe ik train. Ladies, laat je please als vrouw never nooit wijsmaken dat het véél beter is om 125 herhalingen te doen met drie kilo dumbells dan te deadliften met je lichaamsgewicht. Er bestaan geen gendergerichte trainingen. Wij mogen en kunnen net zo zwaar trainen als we willen.

Er zijn geen magische oplossingen

Er is geen shortcut naar jouw droomfysiek. Er bestaat geen magische pil, geen squat-programma en geen ab-challenge wat jou binnen vijf dagen die gedroomde abs of billen geeft. Dat is aan de ene kant hartstikke frustrerend, I know, maar aan de andere kant heb je het behalen van jouw doelen daardoor helemaal zelf in de hand. En mag je mega trots zijn op iedere vorm van progressie. Het is hard werken ja, en soms afzien en af en toe flink schelden, maar het is het waard. Voor jouw droomfysiek zul je zélf aan de slag moeten. En soms met een beetje hulp.

Thou shall not judge

Oef, dat is moeilijk he? Zeker in de huidige online wereld waar we van alles maar iets moeten vinden én het moeten uitspreken. Je kunt het nooit goed doen voor iedereen, accepteer dat. Wat echter belangrijk is om te onthouden, is dat je anderen niet zou moeten beoordelen op hun manier van trainen, eten of gymroutines. Fitness is een lifestyle keuze en gelukkig zelf in te vullen door diegene die kiest voor die lifestyle. Ik ken zat mensen die niet zo veel trainen als ik of hetzelfde eten als ik en dat is prima. Waak er voor dat je je superieur voelt door het aanhangen van een bepaalde ‘lifestyle’. Dat is lelijk.

Ieder lichaam is anders

Helaas maar waar; ik ga nooit in mijn leven de billen krijgen van Ashley Kaltwasser simpelweg doordat mijn bouw anders is dan die van haar. Zij zal echter nooit mijn V-shape krijgen, precies door diezelfde reden. Als een bepaald dieet of een bepaalde training goed werkt voor iemand, hoeft dat niet te betekenen dat dat ook voor jou werkt. Accepteer dat en blijf doen waar jíj je goed bij voelt. Doe wat werkt voor jou.

Je hoeft niet altijd op dieet te zijn

Er zijn miljoenen woorden geschreven over hoe een vrouw er uit zou moeten zien. Of juist niet. Wat ze wel moet doen, of juist niet. Bodyshaming lijkt een nieuwe manier te zijn van het uiten van onvrede over het huidige straatbeeld en ik vind het kwetsend. Ik stel voor het niet meer te hebben over een bepaald soort lichaamstype en gewoon te doen wat we willen. Of het nu gaat om afvallen, aankomen of even lekker helemaal niet opletten op je dieet, be my guest. Ga naar de gym omdat je van je lichaam houdt, niet omdat je het haat.