ADEMHALEN. JE DOET HET ONGEVEER 21.800X PER DAG EN TOCH WORDEN WE GEMIDDELD STEEDS SLECHTER IN!

Ademhalen is voor ons als vanzelfsprekend als de zon die opkomt. Toch ontstaan er ontzettend veel klachten door kort en oppervlakkig ademhalen. Er ontstaat een vicieuze cirkel van een slecht ademen.

Ja maar hoe dan?

1) We zijn constant onderhevig aan prikkels
2) Ons lichaam reageert hierop door in een constante parate staat te verkeren
3) Je lichaam zet zich schrap en gaat daardoor korte ademen.
4) Lange tijd oppervlakkig ademen zorgt voor meer stress.
5) We verwerken daardoor prikkels minder goed (tunnelvisie)
6) Daardoor verlaten we die parate staat niet meer.

Om een volledige ademhaling te maken moeten we onze buik ontspannen en ruimte geven aan onze longen door ons middenrif volledig aan te spannen. Stress door prikkels zorgt ervoor dat we spanning op de buik houden en daarmee oppervlakkig gaan ademhalen.

JUST BREATH ..
Als je je bedenkt dat wij 21.800 x per dag ademhalen weet je gelijk dat je hier niet overnadenkt. Dit word aangestuurd vanuit onze hersenstam zodat we op de automatische piloot een gezonde balans behouden. Echter zijn er een hoop externe en interne factoren die effect hebben op hoe goed ons onderbewustzijn ademhaling reguleert. Factoren als stress, voeding, fysieke inspanning en emotie hebben effect op onze hersenstam en daarmee op onze ademhaling.

Ademhalen zorgt ervoor dat we zuurstof tot ons nemen en stikstof afstoten. Zuurstof heeft een vitale functie. Ons lichaam gebruikt CO2 om te binden aan koolhydraten, eiwitten en vetten en die om te zetten in energievormen die ons lichaam kan gebruiken om te leven. Ademhalen is dus nauw verbonden met de mogelijkheid tot het creëren van energie.

Daarnaast worden 70% van onze afvalstoffen uitgestoten via uitademing.

Het is dus van essentieel belang dat wij voldoende zuurstof tot ons nemen. We kunnen een hele tijd leven zonder eten, iets minder lang zonder water echter zullen we niet heel lang leven als we meer dan 15 min zonder zuurstof komen te staan.

Je reflex tot ademen is zo sterk dat je lichaam het je onmogelijk maakt om zelfmoord te plegen door je adem in te houden. Je zal buitenwesten raken waardoor je hersenstam de controle weer overneemt en je verder gaat met ademhalen.

Echter kunnen we nog zoveel energie en daarmee gezondheid halen uit beter ademen. Daarom geef ik je een aantal tips mee!

GEEF JE LICHAAM EEN KICKSTART
Er zijn veel methodes bekend voor het verbeteren van je ademhaling. Belangrijk is om altijd het grotere plaatje te zien. Verkorte ademhaling door stress is het beste te verhelpen door het verminderen van stress:

– Voeg rustmomenten toe aan je dag.
– Probeer je dag te verdelen in blokken.
– Leg je telefoon weg als je die niet nodig hebt.
– Zet de tv uit.
– Geen schermen in de slaapkamer.

Kortom het beheren van prikkels is van essentieel belang in het verlagen van stress.

Daarbij is het altijd goed om een vicieuze cirkel van meerdere kanten aan te pakken.
Ik ga je een ademhalingsoefening meegeven van Wim Hof. Hij is een expert op het gebied van ademhalen en heeft een zeer toepasbare en effectieve manier ontwikkelt om je lichaam te vullen met zuurstof!

WHM BASIS ADEMHALING TECHNIEK:
Let op, doe aan het begin deze oefening altijd onder de juiste begeleiding en nooit voor het duiken! In een veilige omgeving, ongeforceerd. Voelen is begrijpen.

Inleiding:

1. Zit comfortabel zonder dat je gestoord kan worden.
2. Oefening werkt het best op lege maag.

Schema:

1. +-30 x in- en uitademen. Zonder forceren. Niet te diep, niet te oppervlakkig (middenrif ademhaling).

2. Zodra lichte duiziligheid optreed, 1 keer heel diep in- en uitademen, retentie na uitademing. (relaxt! niet forceren!) en voelen. Dus longen zijn leeg tijdens de retentie. Zolang, totdat je de zuurstofprikkel voelt om terug in te ademen. Niet forceren!

3. Je ademt dan in en die houdt je dan 10 seconden vast en voelen (niet forceren!). Dus longen zijn vol. Hier zeker de ogen gesloten houden.

Dit is het einde van 1 cyclus. Dan onmiddellijk terug aan de cyclus van +- 30 x in- en uitademen beginnen. Zo 3/4 keer in totaal doen. Dus al de bovenstaande stappen. Zonder forceren. Dit neemt in totaal max. een kwartier tijd in beslag. Meer cyclussen kan geen kwaad, op een gegeven moment wordt het een tweede natuur.
4. Na de oefeningen afgerond te hebben is het tijd om na te voelen en na te genieten. Neem hier je tijd voor als je die hebt. Indien ‘s ochtends niet echt veel tijd: kort navoelen kan ook al veel deugd doen!

Gun al de cellen van jouw lichaam deze gratis gezondheidskuur die je energie oplaadt en je immuniteitsysteem een ware boost geeft. Je kunt de oefening in de loop van de dag herhalen, ze werkt het best als je maag niet met vertering bezig is dus dan voor de volgende maaltijd eigenlijk. Na verloop van tijd zal je ook merken dat je bewustzijn gevoed wordt, dat je conditioneringen aangepakt worden en je op een andere manier gaat leven; dieper, rijker, gelukkiger, genereuzer, krachtiger, liefdevoller enzovoort… En dat allemaal gratis met maar een kleine “inspanning”. Het is gewoon een kwestie van er mee te beginnen en in je dagelijks leven in te bouwen. Laat de eenvoudige techniek zijn werk doen…Succes!

Geïnteresseerd in de technieken? Doe de gratis online video serie en ga thuis aan de slag met de Wim Hof Methode!

(bron: http://www.innerfire.nl/ademhalingsoefeningen)

Succes!