Wanneer je het hebt over ‘de core’ associeren veel mensen dit in eerste instantie met een strakke buik of een sexy six pack. Dat mag het dan misschien aantrekkelijk maken om er mee aan de slag te gaan, maar de core is een hele hoop meer dan alleen de buikspieren. De rectus abdominis is dan misschien wel de meest zichtbare spiergroep en het is leuk wanneer die de show af en toe kunnen stelen, maar het is misschien wel de minst belangrijke om aan te werken en echt sterk te maken. Wanneer ik tijdens een yoga les daadwerkelijk hard aan de slag ga met de core, is het enthousiasme voor de blokjes of het strakke strand-buikje overigens vaak in één klap verdwenen. De reactie is vaak meteen iets in de trant van “oh, nee, veel te zwaar. Dat kan ik niet, hoor. En vrouwen roepen het liefst meteen dat dat alleen voor mannen is en dat dat bij hun niet werkt. En dan kom ik, heel even snel tussendoor, op een heel andere reactie die me vaak bij de yoga lessen verbaast, en dat is dat mensen blijkbaar denken dat ze alle yoga oefeningen gewoon in een keer zou kunnen. Voor alle sporten moet je trainen als een gek, maar om een of andere duistere reden lijkt menigeen te denken dat wanneer je de yoga les in stapt het simpelweg in een keer gaat lukken. Moet ik je toch echt even uit die droom helpen. Ook voor yoga moet je hard werken. Bij yoga zijn de allerbelangrijkste skills geduld, toewijding en heel veel doen.

Terug naar de core. En ‘het heel vaak doen’ is daarbij zeker iets om in het achterhoofd te houden. Misschien is het handig om eerst eens duidelijk voor ogen te hebben waar je het nu eigenlijk over hebt wanneer je ‘de core’ onder handen gaat nemen. Want het is niet één spiertje of een spiergroep, maar het is een heel deel van je lichaam met vele functies. Grof genomen is het het hele gebied tussen je middenrif en je bekkenbodem. Je kunt het zelfs doortrekken tot je bovenbenen. De letterlijke vertaling vanuit het engels is ‘de kern’ en lijkt me een zeer passende naam voor het centrum van je lichaam. Het is dé plek waar je je kracht, balans en stabiliteit vandaan haalt. Je kunt alle spieren die hier zitten samen zien als een soort korset en dit evenwicht-centrum van je lichaam is van waar uit je in elke houding beweegt.

Fysiek gezien geven je spieren hier dus essentiële ondersteuning aan je torso, je wervelkolom en alle organen die zich in dit gebied bevinden. Wanneer je aan een sterke core werkt, verbeter je je houding en krijg je een betere balans. Hiermee kun je vele klachten aan je rug, nek en schouders voorkomen en alles wat er in je buik zit beschermen. De belangrijkste spieren van je core, die je tijdens je yoga onder handen neemt, zijn de rectus abdominis, (de rechte buikspier), de obliquus abdominis internus en externus (de binnenste en buitenste schuine buikspieren), de transversus abdominis (dwarse buikspier), de adductoren (spiergroep aan de binnenkant van je bovenbenen), de quadratus lumborum (de vierkante lendenspier), de spieren in het bekkenbodem en de psoas major (de diepst liggende spiergroep die loopt van de borst- en lendenwervels naar de kop van het bovenbeen). Ook bevinden de belangrijke bandhas, de mula bandha en de uddiyana bandha, zich in dit gebied. B ij een bandha is er sprake van druk op of samentrekking de spieren en door het combineren van houdingen met ademhalingstechniek hebben deze als doel je ‘prana’ of levensenergie te kanaliseren, vast te houden en te gebruiken.

Naast een fysieke kant zit er ook een meer emotionele kant aan de core. Misschien sta je daar niet zo snel bij stil maar in het dagelijks leven merk je het vast. Ook emotioneel gezien is je core het energieke centrum van je lichaam. In de yogafilosofie is het de plek waar je wilskracht vandaan komt en vanuit waar je levensenergie stroomt. In de leer van de chakra’s wordt de plek net boven je navel het derde chakra of de zonnevlecht wordt genoemd. Hier haal je de kracht vandaan om uitdagingen aan te gaan, je zenuwen kunnen hier rond tollen en het onderbuik gevoel, je intuïtie geeft je vanaf hier duidelijk informatie over of iets goed voor je is of niet. Je moet de spieren hier dus niet alleen maar versterken, maar je moet naar ze luisteren en naast ze sterk maken ook de welverdiende ontspanning geven. En dat is misschien wat het moeilijk maakt. Je traint ze niet door veel te herhalen en samen te knijpen, maar je traint ze zo dat ze sterk en ontspannen zijn tegelijk. Wanneer je namelijk te veel spanning krijgt op de spieren in dit gebied, blokkeer je de stroom van je eigen levensenergie die var hier uit begint. Een goede connectie met dit gebied, geeft je dus naast kracht en ondersteuning ook meer (levens-) energie.

Een hoop goede redenen dus om te proberen je bewust te zijn van je core en misschien niet te sjoemelen in je chaturanga. Niet de makkelijkste versie te kiezen van je side plank en ook niet te snel op te geven in boat poseof crow pose. Wanneer je regelmatig naar je yoga les komt en probeert gecontroleerd alle spieren in je core te vinden en te gebruiken, zal je zien dat de berg echt niet zo hoog was als hij leek. En wanneer je ook voor genoeg ontspanning zorgt en gezond eet ga je het zeker ook aan je lichaam zien. De spieren komen vanzelf wel tevoorschijn. Echt, je hoeft niet als een gek crunches en sit ups te gaan doen. Bewustzijn en een volledige ademhaling zijn misschien wel de belangrijkste oefening wanneer je gegarandeerd die sterke core spieren wil gaan laten stralen.