Het is de week van het vertrouwen. De week van het loslaten misschien ook wel. Accepteren. Dat soort termen. En nee, dit gaat niet over zelfhulp. Ik heb het over hardlopen en, meer specifiek, over de marathon! Aanstaande zondag staan er aardig wat Vondelgymleden onderaan de Rotterdamse Erasmusbrug te luisteren naar Lee Towers die – al dan niet toepasselijk – You’ll Never Walk Alone zingt.

Deze Vondelrunners trainden (en trainen) onder begeleiding van coach Martijn Rodijk (r) volgens het principe Energy Control. Trainen op hartslag en niet verder dan 14 km (of 16/17 voor hele snelle lopers).

En dus is het deze week taperen geblazen. Ofwel afbouwen. Dat betekent dus niet zoals veel mensen hardnekkig denken ‘benen omhoog en pasta eten’, maar afbouwen; vandaar de term taper, wat toelopend betekent. Je doet tijdens die afbouwperiode kwalitatief hetzelfde als in de weken ervoor, maar kwantitatief minder. Liep je tijdens de laatste grote week in de voorbereiding bijvoorbeeld 8 x 1000 meter in een training, dan loop je in de taperperiode bijvoorbeeld de helft daarvan.

Verder is genoeg slapen en lekker veel water drinken belangrijk. In de lijstjes met marathontips die je in deze periode te pas en te onpas voorbij ziet komen is vaak nog het adagium ‘voorkom stress’ opgenomen. Tja. Dat zouden we allemaal iedere week wel willen. Als je je druk gaat maken over het voorkomen van stress…

In zo’n laatste week kun je qua training niks meer opbouwen, je kunt nog wel een en ander verknallen. Bijvoorbeeld door de woensdag voor de marathon toch nog even 20 kilometer op marathontempo te trainen om te testen of het goed zit. Of drie dagen voor je marathon een vriend helpen verhuizen. De dag van tevoren twee uur gaan winkelen. En nee, dit zijn geen fictieve voorbeelden.

Je hebt het grootste deel van de klus geklaard, het hooi ligt in de schuur. Je mag erop vertrouwen dat je goed bent voorbereid en als dat niet zo is, ga je het in deze periode niet alsnog voor elkaar krijgen. Berusten dus of liever: vertrouwen.

Het is vooral heel leuk om een marathon te lopen. En als je de afgelopen maanden hebt getraind, dan kun jij dit. Ga behoudend van start, neem elke drankpost een bekertje drinken, vergeet niet om je heen te kijken en steek je armen in de lucht als je finisht. Veel plezier!

Shopping cart

Subtotal
Shipping and discount codes are added at checkout.
Checkout