Afslanken zonder calorieën te tellen

Foto: Sukru Mese

Nederland kampt met aardig wat overgewicht. Ongeveer 50% van alle volwassen Nederlanders is te zwaar. Onze maatschappij is veel gefocust op uiterlijke vertoning en daarom willen veel mensen er graag slank en afgetraind uitzien. Of dit goed, fout of geen van beide is maakt niet zoveel uit, het feit is er.
Daarnaast kunnen de gezondheidsimplicaties van overmatig en langdurig overgewicht erg vervelend en gevaarlijk zijn. Overgewicht is één van de factoren die in verschillende welvaartziekten zwaar meeweegt en in sommige gevallen is het de primaire reden.

Afslanken is dus een populair doel. Maar calorieën tellen vinden de meeste mensen vervelend, te tijdrovend, te moeilijk, obsessief, noem het maar op.

En dat kan het ook zijn.
Je calorieën goed kunnen bijhouden is echt een skill. En zoals elke nieuwe skill moet je echt investeren wil je er goed in worden. Dat betekent dat je er onder andere motivatie, tijd en (mentale) energie in stopt.

Natuurlijk is het ook prima als je helemaal geen zin hebt om deze skill te leren. En dat je er helemaal geen gewoonte van wilt maken. Maar hoe ga je het dan doen? Afslanken valt of staat uiteindelijke met het behalen van een energietekort (netto minder calorieën binnen krijgen dan dat je verbrandt).

Hieronder een mini stappenplan van één van de veranderingendie je kan inzetten om af te slanken zonder calorieën te tellen. Ik zeg er meteen bij dat voor de meeste mensen één verandering vaak niet genoeg is om blijvend af te slanken, maar dit is zeker één van de belangrijkere in mijn opinie.

Als eerste wil je wel *calorie bewust* zijn. Dus weten welke van jouw favoriete producten calorierijk, caloriearm of ergens ertussen liggen. Draai je favoriete producten dus om. Kijk hoeveel calorieën erin zitten per 100 gram. En vraag je dan af wat jouw normale portie is.
Als je dit goed weet dan kan je namelijk beginnen met strategischer kiezen. Daarmee komen we op punt nummer twee.

Als tweede wil je een lijstje maken, mentaal of uitgeschreven, van alle caloriearme producten die jij (super) lekker vindt. Deze lijst wordt nu 70-90% van je productkeuzes. Vaak zijn dit onbewerkte of minimaal bewerkte producten, meestal vetarm of koolhydraatarm en rijk aan water.

Denk aan: bijna alle groenten, veel fruitsoorten, magere eiwitbronnen, soepen, etc.

 

Dan heb je nog 10-30% van de tijd dat je voor medium of hoge calorie opties kiest. In deze lijst bevinden de dingen die je lekker vindt, maar caloriedichter zijn en in de context van het afvallen dus minder handig zijn.

Denk aan: sommige peulvruchten, volkoren producten, vette vis, dingen je super lekker vindt.

*disclaimer: calorierijk of caloriearm zegt NIKS over of een product ‘goed’ of ‘slecht’ is (goed en slecht bestaan eigenlijk niet). Het zegt alleen iets over de hoeveelheid energie die erin zit. En als je wilt afslanken dan wil je vaker voor caloriearme opties kiezen.*

 

Als derde wil je afgaan op biofeedback. Dus wat gebeurd er met mijn (gemiddelde week) gewicht, mijn lichaamsomtrekken en in de spiegel met het regime dat ik nu volg? Als het de juiste kant op gaat na een paar weken dan kan je er rustig mee door gaan. Als er na een maand nog geen verschil te zien is dan is het wellicht tijd om dingen wat aan te scherpen.

Wees vooral geduldig en ga niet voor de quick fix. Leer wat echt past bij jou en pas aan waar nodig. Als je er zelf niet uitkomt dan kan is het wellicht verstandig om iemand in te schakelen die jou erbij kan helpen!

Shopping cart

Subtotal
Shipping and discount codes are added at checkout.
Checkout