Be the change

We zitten in de vierde week van januari en dat betekent dat er al weer heel wat goede voornemens gesneuveld zijn. Jammer! Maar ook logisch. Als je tot 1 januari wacht om te beginnen (of te stoppen) met iets wat je je al veel eerder had voorgenomen, weet je eigenlijk al dat er fundamenteel iets mis is.

Behalve die timing en het gebrek aan intrinsieke motivatie, dat daaronder ligt, stellen we onszelf enkel doelen. ‘Ja en wat is daar mis mee?’, vraag je je misschien af. Doelen zijn mooi, maar wat je wilt bereiken is verandering, duurzame verandering. En daarvoor is meer nodig dan de wens om 10 kilo te verliezen of een marathon te lopen. Die doelen kun je natuurlijk bereiken in dat proces van verandering, maar ze tot uitgangspunt maken blijkt voor het overgrote deel van de mensheid niet te werken. Tien kilo afvallen lukt misschien, maar je wilt niet ieder jaar opnieuw beginnen. Doelen zijn nodig om richting te geven en in die zin noodzakelijk, maar het hebben van een doel is niet voldoende.

De Amerikaan James Clear (van het boek Atomic Habits) heeft geweldige ideeën over gewoontes en hoe je die duurzaam kunt veranderen. We stellen doelen op grond van een resultaat dat we graag willen halen en hopen dan dat het nastreven van deze doelen ons ertoe gaat brengen de dingen voortaan anders aan te pakken. Dat werkt niet, ziet Clear. “Als je iets wilt veranderen, dan raad ik je aan te stoppen met je zorgen te maken over het resultaat, maak je liever druk over identiteit.”

Identiteit is het sleutelwoord, volgens Clear. Wie schrijver wil worden, moet die persoon willen worden die elke dag 1000 woorden schrijft. Hoe kom je daar? Begin ermee iedere week een alinea te schrijven. Marathonloper worden? Word die persoon die ieder jaar een marathon loopt. Hoe? Begin ermee op maandag woensdag en vrijdag 1 kilometer hard te lopen.

Volgens de methode van Clear begin je met keuze voor een identiteit en vervolgens ga je jezelf met kleine overwinningen bewijzen dat jij deze persoon kunt zijn. Honderd stappen per dag, de volgende dag 150, de volgende 200, en zo verder. Als we in onze nieuwe identiteit willen geloven, dan moeten we aan onszelf bewijzen dat we die persoon kunnen zijn.

En dat is dus helemaal niet zo ingewikkeld, je doet het met kleine stappen. Haalbaar en dichtbij. Dat vergt enig geduld. En in tegenstelling tot wat veel mensen denken, heeft het volhouden van goede, gezonde en gelukkig makende gewoontes weinig te maken met motivatie of wilskracht. Motivatie is alleen een begin, voor duurzame verandering is meer nodig. Wilskracht? Daar red je het een hooguit een paar weken op. Als jij iets jaren wilt volhouden en je moet dat puur op wilskracht doen, word je een heel onprettig mens. Dat is niet op te brengen. Als jij met geduld en kleine stapjes die persoon wordt die nooit of zelden een training overslaat, is gaan trainen gewoon wat jij nu eenmaal doet – geen bovenmenselijke prestatie. Dan is dat wie je bent, daar is weinig wilskracht voor nodig.

Bedenk wie je wil zijn en bewijs aan jezelf dat je dat bent. Niet morgen. Nu.

 

Info

Gepost: 23-jan
Door Klaas Boomsma

VG Mag Recent

Naar VG mag

Shopping cart

Subtotal
Shipping and discount codes are added at checkout.
Checkout