De vraag die mij dagelijks dertig keer (overdrijven mag) wordt gesteld ga ik in deze blogpost voorgoed beantwoorden. Want, lieve strijders, het antwoord op de vraag ‘of je cardio moet doen om vet te verliezen’ is:

Nee.

Je hóeft geen cardio te doen om vet te verliezen. Echt niet. Maar het antwoord ligt net wat genuanceerder.

Cardio vs krachttraining
Er zijn twee typen mensen in de fittie wereld: je hebt mensen die cardio tof vinden (lees: tolereren), en er zijn mensen die cardio haten. Ik wilde zeggen dat ik bij de laatste groep hoor, maar heel stiekem heb ik cardio inmiddels een – klein – plekje in mijn hart gegeven. Hoe dit zo komt weet ik niet. Waarschijnlijk is het ontstaan tijdens mijn laatste prep tot aan de morning cardio die ik nu nog steeds doe (en die ik van de baas moet afbouwen wat ik dus binnenkort ga doen, maar voor nu vind ik het gewoon nog ff fijn). Maar toegegeven, ik hartje free weights en heavy lifting. Ik zal áltijd krachttraining verkiezen boven cardio.

Er zijn helaas ook nog steeds mensen die úren op een loopband staan, denkend en hopend dat ze op deze manier vet verbranden. Niet wetende dat dit met krachttraining óók kan, en dat je van krachttraining tegelijkertijd een véél mooier en strakker fysiek krijgt dan van alleen cardio. Yes, met krachttraining verbrand je ook vet dames. En heren. Echt heus. En je bouwt een fijne spiermassa op. En meer spiermassa is een hogere energieverbranding gedurende de dag. En dus meer food. Minder cardio én meer food. Ik zie win-win-win (all I do is winwinwinwinwin – aldus DJ Khaled).

De voordelen van cardio (I kid you not)
Begrijp me niet verkeerd, cardio heeft ook zo z’n voordelen. Ja echt, ze zijn er. Want hoewel krachttraining belangrijk is, werken je hart en longen harder tijdens een goeie cardio zweetsessie (denk aan hardlopen en spinnen). Cardio maakt je hart en longen sterker en dus efficiënter in het hele proces.

Ja, ik weet het, de loopband sucks. Een minuut op een crosstrainer duurt langer dan een normale minuut. Maar jouw gezweet op die loopband verbetert het vermogen van je lichaam om je spieren van meer brandstof en dus meer energie te voorzien. Cardio kán dus helpen om jouw prestaties in het krachthonk te verbeteren. En betere prestaties betekenen betere resultaten (DJ Khaled come in please).

Hoeveel cardio is nodig
Hoeveel cardio je ‘moet’ doen hangt een beetje af van je doelen. Daar kom ik zo nog op terug. Er wordt aangeraden om ‘iedere dag’ wat aan cardio (lees: beweging) te doen. Let op: een half uur wandelen met de hond, fietsen naar de gym in plaats van met de auto te gaan, lopend boodschappen doen; telt allemaal mee. Niet dat je mij later de schuld geeft en scheldend op de stairmaster staat; ‘Ja dat moest van Fannetiek’. Alhoewel zo’n stairmaster dus echt heel tof is he. Ik wil er een thuis. Mocht je er een hebben staan en ervan af willen, holler.

Maar stel, je wil graag wat kilo’s kwijt en hebt daarom voor jezelf een schema gemaakt, of macro’s berekend, of in ieder geval een energietekort opgenomen van laten we zeggen 300 kcal per dag. Waar je normaal 2000 kcal zou eten op een dag, eet je er er nu 1700. Top. Daarnaast train je drie keer per week (krachttraining). Als je dit een tijdje (lees: dus langer dan vier weken) doet, zul je vet verliezen. Want je zit in een energietekort. Na een tijdje gaat het vetverlies langzamer (want je verliest gewicht, en hoe minder je weegt, hoe minder energie je nodig hebt en hoe zuiniger een lichaam met zijn energie omgaat – lang verhaal kort – en het hele proces dus langzamer gaat). Je hebt weinig zin om minder te gaan eten, want jij hartje food. Wat kun je dan doen? Juist. Je energieverbranding opschroeven. Dit kan dus door cardio toe te voegen aan jouw dagelijkse activiteiten.

Kies wat je leuk vindt om te doen: wandelen, fietsen, zwemmen, spinnen, stairmasteren, maakt allemaal niet zo veel uit. Een half uur op een spinningfiets (30-35 km/u – dat is ff doortrappen inderdaad) verbrandt al gauw 300-400 kcal (compleet afhankelijk van je leeftijd, gewicht etc). Sterker nog, ik fiets inmiddels binnen drie kwartier zo’n 500 tot 600 kcal er af. Zegt mijn horloge. Die een hartslagmeter heeft, en zelfs dán niet helemaal accuraat is natuurlijk (het blijft techniek), maar wel accurater dan de cijfers op de crosstrainer in jouw gym. Als die na een half uur zegt dat je 700 kcal hebt verbrandt, mag je daar gerust de helft af halen. I’m sorry. Hey! Maar dat zijn dus wel 350 kcal extra. Kijk, en die zorgen er voor dat je dus extra (snel) vet verbrandt tijdens jouw dieet. Als je ze er later niet weer bij eet that is.

Dus is cardio nodig om vet te verbranden? Nee, want je kunt ook ‘gewoon’ minder eten en daarmee een tekort creëren. Is het handig om vet te verbranden? Ja, het kan handig zijn. Mits het past in jouw doelen en training. En mits je niet alleen maar cardio doet. Zonde man. Dus hup, dat krachthonk in. Daarna op de spinningbike, douchen en naar huis. Eten.

Of thuis een spinningbike neerzetten. Naast je bed. Wacht maar tot ik die stairmaster heb #cardioishardio