Nog een keer met je ogen knipperen en het is Kerst. Niet normaal hoe dit jaar naar zijn einde holt. Als fanatieke hardloper ben je daar eigenlijk nooit zo mee bezig. Bijvoorbeeld omdat in januari de Egmond Halve Marathon wacht of de Groet Uit Schoorl Run in februari of omdat je net lekker in je trainingsschema op weg naar de Rotterdam Marathon in april zit. De blik is gericht op de toekomst, die feestdagen zijn een agendapuntje.

Foto: Patrick van Iersel

Aan wie op deze manier met sport bezig is, is het concept van ‘goede voornemens’ helemaal niet besteed. Niks voornemens; concrete plannen, daar gaat het om. Laten we het daar eens over hebben, over die goede voornemens. In een eerder blog raadde ik al eens aan om niet tot 1 januari te wachten met je goede voornemens. Begin gewoon nu.

Het concept van die ‘grote verandering’ die met ingang van het nieuwe jaar gaat beginnen, draagt het in zich om te mislukken. Als je niet vandaag wilt of kunt beginnen met die nieuwe lifestyle, waarom dan wel op 1 januari? En als er nu allemaal redenen zijn om te wachten tot na Oud en Nieuw (kerstdiners, champagne, oliebollen), zullen die er niet ook zijn na die magische 31 december?

Stel jezelf eerst eens de vraag wat je belangrijk vindt. Vind je dat je moet sporten omdat dat nu eenmaal moet? “Is beter voor je, toch?” En is dat ook de reden dat je gezonder wilt eten, stoppen met roken, minder drank of andere drugs wilt gebruiken?

Goede voornemens zijn natuurlijk prima, maar wat je wilt bereiken is een duurzame leefstijlverandering. Als je tenminste echt gezonder wilt gaan leven. En met willen bedoel ik niet dat je wel drie marathons wil lopen én een sixpack en armen als staalkabels, maar ook drie keer in de week een stuk in je kraag wilt zuipen en elke dag spare ribs. Willen is dat je hebt afgewogen wat het je waard is en dat je inziet waarom je iets wilt veranderen.

Weet je dat, dan is de volgende stap het stellen van realistische doelen. Begin niet meteen als prof te trainen, maar wees tevreden met kleine veranderingen. Bouw langzaam op. Noem een dag waarop je een keer wel ongezond eet geen ‘cheat-dag’. Dat hoort gewoon bij het leven. En dat mag. Hoe strenger je voor jezelf bent en hoe hoger je de lat legt, hoe groter de weerzin tegen je nieuwe trainings- en voedingsgewoontes wordt. Take it easy.

Sporten en gezond leven kunnen wel degelijk bijdragen aan geluk. Maar uiteindelijk zijn het natuurlijk niet die killer abs of 10 kilometer kunnen hardlopen die je gelukkig maken. Als je er al te veel waarde aan hecht, voel je je helemaal waardeloos als het je niet lukt om drie keer in de week te trainen. Het mooie is dat je gewoon morgen – of vandaag – opnieuw kunt beginnen. Niks aan de hand. Je hoeft echt niet te wachten tot de volgende 1 januari.