Herken jij jezelf in de volgende beweringen? Je voelt je regelmatig moe, maar je hebt geen idee wat daarvan de oorzaak is. Je baan is op zich prima, maar prima voelt niet goed genoeg. Op het oog heb je alles goed voor elkaar, maar er knaagt iets. Je bent vaak afgeleid van wat je doet en bent snel geprikkeld.

En zou je dit willen?

Je hebt maximaal energie, als je opstaat voel je direct de (positieve) drang om aan de slag te gaan. Je houdt van je werk, dit is wat jij kan en wat je wil. Je voelt balans in je leven, een groot deel van de dag voel je dankbaarheid voor wat je hebt en wie er in je leven zijn. Bij alles wat je doet voel je toewijding, kalmte en een sterke focus.

Zo ja, lees dan verder. Zo nee, ga dan zo door met wat je doet, je bent goed bezig!

Als je geïnteresseerd bent in sport en bewegen dan zal je vrij goed kunnen omschrijven wat het is om ‘fit’ te zijn. Je kent je maximaal aantal herhalingen per oefening, je weet wat je maximale gewichten zijn en misschien weet je zelfs wat je 100 meter sprint tijd is. Het is redelijk goed te bepalen, omdat het concreet meetbaar is. Wanneer je je fysieke fitheid wil verbeteren dan is dat bovendien niet lastig om te bedenken hoe je dit kan doen: door te trainen en gezond te eten.

Maar wanneer ben je vitaal? Wat omvat het? Hoe meet je dat? Dat vitaliteit meer is dan fysieke fitheid, is duidelijk. Maar hoeveel meer? Dat is een stuk lastiger te beantwoorden. En als je dat al weet, hoe word je het?

Er zijn ongetwijfeld veel uitwerkingen van vitaliteit, met allerlei programma’s eraan gekoppeld. Ik ken ze lang niet allemaal. Maar wel weet ik dat het voor mij vooral concreet en duidelijk moet zijn, wil ik er iets mee kunnen doen. Het liefst heb ik dat het een soort trainingsschema is, zoals je dat van je personal trainer kan krijgen. Je krijgt een lijst met oefeningen, herhalingen en maximaal gewicht, en je bent klaar om te gaan.

Maar laat het nou zo zijn dat je vitaliteit op dezelfde manier kan benaderen als fysieke fitheid.

Als je ‘vitaal’ zou opzoeken in een woordenboek vind je iets van ‘de energie om te leven’. Duidelijk, maar vrij breed geformuleerd. Voor mij werkt deze benadering heel goed: vitaal ben je wanneer jouw fysieke energie, jouw emotionele energie, jouw mentale energie en jouw spirituele energie in balans zijn met elkaar. Met andere woorden: wat jij doet, wat jij voelt, wat jij vindt en wat jij wilt staan met elkaar op één lijn. Je voelt je dan present, betrokken en toegewijd.

Een voorbeeld. Stel, je werkt enkel om te werken, om geld te verdienen. Je vindt en je doet je werk op zich prima, maar diep van binnen zou je iets anders willen doen. Op doorzettingsvermogen en karakter kom je je werkdag door. Aan het einde van je werkdag voel je je uitgeblust, heb je weinig energie over. Het gevoel dat je aan vakantie toe bent heeft de overhand bij je.

Op deze manier werken kost heel veel energie. Een baan die je als saai ervaart vereist veel doorzettingsvermogen van je: je mentale energieverbruik is heel erg hoog. Dit komt omdat wat je doet niet in lijn is met wat je wil. Omdat het niet is wat je wil, wordt je spirituele energieniveau evenmin aangevuld. Dat je je hierdoor vaak moe voelt is een teken dat je fysiek ook op een laag energieniveau zit. Door deze lage niveaus kan je niet of nauwelijks herstellen, iets dat heel erg belangrijk is, precies zoals dat bij een sporttraining is. Wat je eigenlijk doet is de hele dag veel energie verbruiken, zonder dat weer aan te vullen. Het gevolg: een disbalans. Je gaat (soms letterlijk) scheef lopen. Als je hier niets aan verandert, ga je het vroeg of laat merken. Dat begint met bijvoorbeeld concentratiestoornissen. Veelvuldig afleiding zoeken, verveeld raken, geen inspiratie voelen. Wanneer deze situatie te lang duurt dan treden cynisme, negativiteit en vermoeidheid op. Dit kan uiteindelijk leiden tot ziekte.

Maar wat nu? Hoe raak je weer in balans? Hoe krijg je jezelf vitaal?

De komende tijd zal ik in deze column laten zien dat ook dit gewoon een kwestie van trainen is. Net als een schema met oefeningen, aantal herhalingen en hoeveelheid gewicht. Ik leg het stap voor stap uit, zodat je er zelf mee aan de slag kan.

Hulp nodig? Als er iets is dat ik voor je kan doen om je verder te krijgen, laat het me dan vooral weten.