Foto: Annemarie Dekker

Oh jongens, die zomerochtenden. Naar buiten in een hempie. Dat de zon al lekker bezig is om 6:30 uur. Wat een feest. En wat een mooie periode om de blik weer op het najaar te richten. Het najaar waarin de halve en hele marathons wachten, de Dam tot Damloop, de Zevenheuvelen en weet ik wat voor moois.

Bij de Vondelgym gaan we weer aan de slag met een groep lopers die zich op een marathon voorbereiden met Energy Control; trainen op hartslag, drie of vier keer per week lopen en niet meer dan een kilometer of 14. Dat je daar hele goede resultaten mee kunt halen, hoef ik hier niet meer te verkondigen, dat hebben we inmiddels dubbel en dwars aangetoond.

Zelf begin ik deze week, buiten de gym om, mijn eigen kleine groepje marathonlopers klaar te stomen. Twee van dat groepje beginnen aan hun derde cyclus bij mij. Hun eerste marathon liepen ze onder de 3 uur en 30 minuten, de tweede ging onder de 3 uur 15. De derde? Zo mooi om te zien wat er gebeurt als mensen zich vastbijten in de training en nog veel mooier is het als ze echt het plezier in lopen hebben ontdekt.

Wie er plezier in heeft, blijft lopen en dat – continuïteit – is een niet erg sexy, maar wel cruciale voorwaarde voor succes. Een zwaar onderschatte voorwaarde. Ook dit jaar staan weer duizenden lopers aan de start van de verschillende najaarsklassiekers met als doel ‘sneller te zijn dan vorig jaar’. En dat terwijl ze van november tot en met april geen meter hebben hardgelopen. Soms lukt het ook nog dat doel te bereiken. Dat zegt alleen niet zoveel, omdat je niet weet waar de lat had kunnen liggen. Ook heb je met zo’n toevalstreffer geen stijgende lijn te pakken die lang zal duren. Voor een langzaam en blijvend stijgende prestatiecurve is continuïteit nodig.

Dat betekent zeker niet dat de boog het hele jaar gespannen moet staan. Sterker nog, beter niet. Na de finish en het einde van de ene trainingsperiode is het eerst tijd voor herstel. Daarna voor lekker lopen. Zonder schema, beetje over de paden en lanen dwalen. Na die periode in de twillight zone, vind ik het zelf een verademing als het weer tijd is voor een trainingsschema. Lekker, structuur. Focus.

Heb je in die tussentijd goed je rust gepakt en ben je een beetje blijven lopen, dan zul je merken dat je instapniveau bij het starten van een nieuwe voorbereiding net even hoger is. Dat geeft een kick.

Aan de slag!

Shopping cart

Subtotal
Shipping and discount codes are added at checkout.
Checkout