Vic blogt // Chicks With Barbells

Victoire Klaassen is personal trainer en deelt haar motivatie, de avonturen die ze meemaakt en haar leermomenten met ons. Wie van deze blogs geen genoeg kan krijgen, kan haar natuurlijk ook volgen op Instagram.

Vaak gaan mijn PR’s over kilo’s en seconden, meer en sneller! Onlangs behaalde ik na lang trainen en oefenen een heel ander soort PR. Ik kon voor het eerst in mijn leven(!) met gestrekte benen mijn tenen aanraken!

Totdat ik Personal Trainster en Mobility Coach Franziska Lancaster leerde kennen, dacht ik dat je het gewoon moest doen met de lenigheid die je bezit. In mijn geval was dat niet veel, waardoor ik vaak last had van stijfheid, een zere rug en bepaalde oefeningen niet goed kon uitvoeren (bijvoorbeeld een squat). Zij leerde mij dat een flexibele ruggengraat en dus het kunnen aanraken van je tenen, een teken is van een gezond, goed functionerend lijf. Of zoals een oud Chinees spreekwoord (in het Engels) dat zij graag gebruikt: ‘You are as old as your spine’.

>> Omarm de squat

Toen ik op Instagram een foto postte van mijn verworven skill kreeg ik nogal wat reacties. Ik bleek verreweg niet de enige met dat probleem. Dus voor alle andere harkjes onder ons zette ik samen met Franziska drie oefeningen op een rij voor een gezonde ruggengraat zodat ook jij binnenkort bij die teentjes kan.

Ostrich Walk

De naam zegt het al, struisvogel loop. Doe deze dynamische oefening bij voorkeur 10 herhalingen per been een paar keer per dag. Je ziet mij met regelmaat zo door de gym, mijn woonkamer of de toiletruimte op een willekeurig kantoor hobbelen. Heerlijk!

Jefferson CurlStel je ruggengraat voor als een fietsketting die je schakeltje voor schakeltje afrolt. Buig op die manier naar voren met een gewicht in je handen. 10 herhalingen per keer met een licht gewicht van zo’n 10 kilo. Als het lukt een paar keer per week 3 setjes.

Stride Stance Goodmorning
Let bij deze oefening op dat je doorbuigt tot het punt waar je rug recht kan blijven en je een goede strekking in je benen voelt. Je zult merken dat dit steeds verder is. Doe dit een paar keer per week 10 herhalingen per been.

Dit blog was eerder te lezen bij onze vrienden van Womens Health.