Nee nou ja, een echte oplossing heb ik niet direct voor platte billen. Ik bedoel, ik kan niet toveren.

‘It’s genetic’

Maar sommige mensen lijken het allemaal te hebben he, betreft een smashing hot body dan.
Of bil. En dan kun je wel roepen ‘dat het genetisch’ is (klein beetje true overigens, want of jij platte of ronde billen hebt ligt wel een klein beetje aan je genen), maar heb je wel eens goed gekeken naar de lifestyle van degenen wiens lichaam (of billen dus) jij best wel heel mooi vindt?

Even terug naar jouw eigen situatie. Grote kans dat jouw huidige leefpatroon er net wat anders uit ziet en daardoor niet direct meehelpt aan een zelfde soort body en/of booty. Daarom hieronder een blik op mogelijke oorzaken, ínclusief oplossingen:

De saboteurs

Ik schreef al eerder over vervangende oefeningen voor de squat. Niet in de laatste plaats omdat simpelweg niet iedereen de squat kán doen. Soms door blessures, maar vaak door aangeleerd gedrag (lees: houding) dat nu eenmaal jouw bil niet erg stimuleert, laat staan activeert. That’s right: wij zitten met z’n allen zo’n 8-9 uur per dag.

En veel (en lang en in een niet correcte houding) zitten kan mogelijk orthopedische kwaaltjes veroorzaken, die uiteindelijk leiden tot een slappe buik en slappe kont – yeah I said it, een slappe kont.

Lang zitten veroorzaakt ischemie, een beperking van de bloedtoevoer naar jouw weefsels. Dit veroorzaakt een zuurstoftekort dat dan weer de celstofwisseling belemmert. Snap je. Nee? Nou, té lang zitten zorgt ervoor dat de bloedstroom wordt beperkt. In dit geval de bloedstroom naar jouw derrière. Een tekort aan zuurstof naar de cellen en weefsels zijn het gevolg, en musculaire atrofie is daarvan dan weer het gevolg. Atrofie, letterlijk ‘zonder voeding’, is een afname van weefsel- of orgaanmassa. Resumé: een platte kont.

Alsof dat niet erg genoeg is, zorgt een veelal zittend bestaan (of beroep) niet voor een sneller metabolisme. Kinda makes sense ook he, je verbrandt nu eenmaal minder als je zit dan wanneer je een staand of lopend beroep hebt.

Gelukkig is het mega simpel om te veel zitten te voorkomen. Ook als je een kantoorbaan hebt waarbij je nu eenmaal moeilijk uren door het kantoorpand kunt lopen. Veel werkgevers vinden dat niet tof. Wat je wél kunt vragen is een staande werkplek (je hebt van die hoge werktafels).

Een andere oplossing is om je telefoonalarm ieder uur te zetten met de melding dat je moet gaan staan en even rond loopt. Breng een dossier vier verdiepingen hoger. Met de trap ja.
Of ga in de pauze een stukje wandelen. Ook als het koud en nat en guur is. Want najaar en motivatie. Weet je nog? Mocht je dit allemaal niks vinden kun je overwegen een Swiss ball als bureaustoel te gebruiken. Moet je alleen uitkijken dat je er niet afrolt tijdens een meeting.

Je traint niet zwaar genoeg

Iets met duizend herhalingen en roze dumbells. In de subtitel van mijn website mag dan staan ‘Over Barbies & Barbells’, maar ik bedoel hier meer mee dat je er prima als een ‘Barbie’ uit kunt zien en hella zwaar kunt trainen.

Een van de belangrijkste regels bij weerstandstraining (aka krachttraining) is om je spieren te stimuleren. En om je spieren te stimuleren moet je zwaar trainen, én genoeg herhalingen maken om jouw spieren te laten ‘branden’ (klinkt super stoer, maar kort gezegd bedoel ik dat je je spier(vezels) sterker wil maken door ze eerst ‘kapot te maken’ wat in feite gebeurt als je aan krachttraining doet). En nee, dit krijg je niet voor elkaar met een 30-dagen squat challenge.

Bilspieren zijn een van de dikste en sterkste spieren in jouw lichaam en die moeten worden aangesproken. Die moeten inderdaad ‘een schop onder hun kont’ krijgen. Dit kan met squats, zeker, maar dit kan in principe met iedere oefening die dem glutes écht aanspreekt. Billen train je door ze helemaal te slopen. Een bizarre zin I know, maar wel waar.