Naast de kortere dagen, helaas een fikse temperatuurdaling
en de aanrukkende wind, komt het met bakken uit de hemel. Onze tuinen staan weer gemoedelijk onder water, net
als de kelders, en, soms, als je pech hebt, ook heel Station Amsterdam Zuid.

De herfst staat weer voor de deur. Wat echt treurig is: de
bomen voor mijn huis hebben al gele en bruine bladeren én ik heb de verwarming
al aangehad. Shame.

Voor sommigen van ons is het echter niet zomaar ‘vervelend’,
maar is de start van de herfst ook de start van een Winterdepressie, ook wel de
Seasonal Affective Disorder genoemd (let op de ironie in de afkorting: SAD).
Symptomen die hierbij opvallen zijn somberheid, verlies van interesse en
plezier, vermoeidheid, gevoelens van waardeloosheid en meer. Voor meer
informatie over de symptomen van depressie, kan je een kijkje nemen op https://www.psyned.nl/depressie .
Van een winterdepressie is pas sprake als het begin en einde van de klachten
samenhangen met een seizoen, en als dat minstens twee jaar achter elkaar
gebeurd is.

Hoewel een winterdepressie dus wel wat meer met zich
meebrengt dan moeilijk uit je bed komen en geen zin hebben om door de regen te
fietsen, kan je natuurlijk wel veel last hebben van een aantal van die
symptomen zonder een diagnose ‘depressie’ te krijgen. Hier zijn wat tips om te voorkomen dat jouw
winterdip ontstaat of verergert:

1.
Behoud
een stabiel dag-en nachtritme.
Hoewel wellicht alles in je lijf schreeuwt om
zo lang mogelijk in je warme nest te blijven liggen, wil ik je toch aanraden
dit niet te doen. Eén van de belangrijkste ‘middelen’ tegen depressie is het
behouden van je ritme. Dat betekent dat je probeert elke dag ongeveer op
hetzelfde tijdstip te gaan slapen en opstaan en daarbij de voor jou benodigde
slaap te halen (meestal 6-9 uur, maar voor iedereen verschillend). Ondanks het
feit dat het nog donker is als je wekker gaat of jouw grote teen aangeeft dat
het echt te koud is in je slaapkamer.

2. Zorg voor voldoende licht. Als je bent opgestaan en het is nog donker buiten, zorg er dan voor dat je veel licht om je heen verzamelt. Waarom? Omdat één van de belangrijkste oorzaken van winterdepressie het tekort aan licht is, waardoor je biologische klok ontregeld kan raken en je bijvoorbeeld ineens overdag ook melatonine (slaaphormoon) aanmaakt. Er zijn zelf speciale daglichtlampen te koop, die het beste werken en ook gebruikt worden voor de meest gebruikte behandeling van winterdepressie: lichttherapie.
Dat licht kan je het beste ook overdag zo veel mogelijk opzoeken, door af en toe buiten te gaan, bijvoorbeeld in een koffie- of lunchpauze.

3. Blijf bezig. Het venijn van depressie zit vaak in deze cirkel: Onderdeel van depressieve gevoelens is het verlies van energie, waardoor je minder zin krijgt om dingen te ondernemen, waardoor je al gauw daadwerkelijk minder onderneemt, waardoor je aan het eind van de dag baalt van jezelf, waardoor je depri gevoel weer groter wordt. En dan begint de cirkel weer opnieuw. De truc zit hem dus in het hoe-dan-ook actief blijven, ook al heb je er geen zin in. Je kunt dan met een tevredener gevoel ’s avonds onder de wol kruipen en je geeft je dip veel minder controle over jouw humeur!

Heb jij ook wel eens last van de winterdip, of kan iemand in jouw omgeving deze en andere tips wel gebruiken? Ik ben benieuwd!

 

Liefs,

 

Julia

Heb je een vraag waarvan je wilt dat Julia er als psycholoog naar kijkt? Mail deze dan naar julia@peppermind-psychologen.nl.

<