Om lekker te gaan hardlopen is het niet noodzakelijk een doel te hebben. Gewoon lekker een stukkie lopen is goed genoeg. Lekker buiten zijn en nog fit worden ook. Mooi zat!

Maar zo’n punt aan de horizon kan heel positief werken. Het kan een motivatie zijn, het kan je helpen het hardlopen vol te houden en als je erachter wil komen wat jij als hardloper in je mars hebt, zal je jezelf toch een keer aan een proeve van kracht en snelheid moeten onderwerpen.

Heb je dat een keer gedaan, dan is bij de meeste lopers de beer los. Heb je voor het eerst een 10 kilometer gelopen in 50 minuten en ging dat van een leien dakje, dan weet je dat het sneller kan. Kwam uit dat 10km-debuut een tijd die je liever snel vergeet, dan is er maar een manier om dat vergeten een handje te helpen. Je weet zelf.

Realistische doelen stellen is nog best lastig. Zelf heb ik de neiging de lat wat te hoog te leggen, waardoor het dubbel klote is als ik het niet haal. Eerst is er de teleurstelling van het gemiste doel en vervolgens – klote deel twee – heb je geen of te weinig oog voor de prestatie die je wel hebt geleverd.

Om dit ‘probleem’ – met recht een first world problem – te tackelen heb ik een trucje geleerd. Bepaal voor een wedstrijd drie doelen. Stel je gaat je eerste wedstrijd over tien kilometer lopen en op basis van de kilometertijden die je tijdens je trainingen loopt, denk je binnen 52 minuten te kunnen finishen. Bouw dan een drietrapsdoelenraket! Als je de wedstrijd uitloopt en dat doet in minder dan 55 minuten valt dat onder ‘heel goed’. Loop je onder de 53 minuten, dan scoor je een ‘dikke vette prima’. Alles onder de 52 minuten is ‘fantastisch met slingers, confetti en vuurwerk’.

Benader je de wedstrijd zo, dan is de kans veel groter dat je iets positiefs aan de wedstrijd overhoudt.

Wees ook realistisch met doelen stellen als het gaat om afstanden. Het lijkt soms of mensen zichzelf pas als hardloper mee vinden tellen als ze een marathon hebben gelopen. Dat is natuurlijk grote onzin. Iedereen die regelmatig een rondje holt, is een hardloper. En voor lang niet iedereen is het een goed idee om een marathon te lopen. Het is al helemaal een superslecht idee om daar haast mee te maken. Voor sommige mensen is het voltooien van de 42 kilometer en 195 meter zo’n immense krachttoer, dat ze daarna niet alleen ernstig versleten zijn, maar ook alle plezier in het hardlopen kwijt zijn.

Neem de tijd om soepel en comfortabel te leren lopen. Stel doelen die ergens op slaan!