Alle begin is moeilijk luidt het gezegde. Nu vind ik dat nogal een bewering en geloof ik dat het soms best meevalt met dat moeilijke van beginnen – beginnen aan een peanut butter brownie kost me totaal geen moeite. Maar soit, ik weet dat het soms best lastig is, beginnen. Om een einde te maken aan die kwelling zijn hier een paar tips om beginnen makkelijker te maken. Beginnen met hardlopen dan.

Foto: Sven Signe den Hartogh

Schoenen! Koop goede schoenen. Hardlopen is geen dure sport, dus doe jezelf een lol en investeer in een paar lekkere stappers. Ga daarvoor naar een winkel waar ze verstand hebben van hardlopen (Run2Day, Runnersworld, Lopers Company) en laat je adviseren. Die schoenen moeten zo lekker zitten dat je bij het aantrekken van je aankoop onmiddellijk zin krijgt om een eind te gaan hollen. Oh ja, goed schoeisel is ook beter voor je voeten en de rest van je lijf.

In het verlengde hiervan: koop een goed setje hardloopkledij. Mooi en ook een beetje goed. Dat je het aantrekt en denkt: ‘Zo, kijk mij!’ Dat blije gevoel zorgt er namelijk voor dat je al zin krijgt in lopen puur omdat je dan je lekker kunt shinen in je verse outfit.

Zorg dat je een ‘rondje uit de deur’ hebt. Een route van twee of maximaal drie kilometer. Of zoek uit wat de lengte van dat rondje door het park bij je in de buurt is. Wandel erheen, loop een, twee of drie rondjes en jog rustig naar huis. Het achterliggende idee van zo’n vast rondje dichtbij huis is dat het behapbaar is. Tegenzin is makkelijker te overwinnen als je weet dat je binnen 25 minuten weer thuis bent. Vergeet al die onzin over ‘uit je comfort zone’. Als jij lekker in je comfort zone wil blijven tijdens die eerste schreden op het hardlooppad moet je dat lekker doen. Tegen de tijd dat je eraan toe bent om te trainen voor een 10 km, een halve of hele marathon kun je het jezelf nog ongemakkelijk genoeg maken. First things first.

Zet op zondag in je agenda op welke dag, hoe laat en hoe lang je gaat lopen. De ervaring leert dat het makkelijker is als je huidige ik dat alvast voor je toekomstige ik heeft vastgezet. Je toekomstige ik heeft het namelijk nogal eens druk, is vaak moe of kampt met motivatieproblemen. Help Future You een handje. Het afwerken van zo’n minischema scheelt je een hoop gedebatteer met jezelf.

Doe rustig aan. De meest gemaakte fout door hardlopers van alle niveau’s is overdaad. Te snel te hard en te ver willen. Dat leidt onverminderd tot blessures. Begin op een heel rustig tempo en bouw langzaam je afstanden op. Koop een simpel hardloophorloge (met gps dus) of gebruik een app, zodat je weet hoeveel kilometers je hebt gemaakt. En zie je dus ook hoeveel je in een week of maand hebt gelopen. Het bijhouden en zien groeien van de aantallen werkt ook heel motiverend.

Je kunt elke dag opnieuw beginnen. Het is niet ondenkbaar dat na een paar weken braaf hardlopen een dip optreedt. Je slaat een keer over, de week erna loop je helemaal niet. Dat is jammer, maar niet het einde van de wereld. Je kunt dan lekker dramatisch denken ‘fuck it, laat ook maar!’, maar je kunt ook gewoon je schoenen aantrekken en gewoon weer eens een keer dat lekkere korte, overzichtelijke rondje lopen. De deur uit, binnen twintig minuten terug én weten dat je weer onderweg bent.

Heel veel happy runnings in 2018!