Een crashdieet werkt niet

Nou ja, het werkt wel om af te vallen natuurlijk. Als je opeens bijna niks meer mag eten dan ga je natuurlijk afvallen. De energiebalans is nummer één.

Een groot deel van je initiële gewichtsverlies is vocht. Je verliest met crash diëten grote delen van je lichaamsreserves aan koolhydraten genaamd glycogeen. Elke gram glycogeen die je verliest gaat gepaard met 3 tot 4 gram water. Glycogeen voorraden kunnen sterk variëren tussen personen, maar denk aan ergens tussen de 500 en 800 gram die je kan opslaan in je spiermassa en lever. Dat is potentieel dus veel vochtverlies, meerdere kilo’s, als je die voorraden verbruikt tijdens je dieet. Dat is het snelle gewichtsverlies die kenmerkend is voor een crashdieet.

Natuurlijk verlies je ook vet, maar omdat deze diëten vaak extreem laag in calorieën en eiwitten zijn heb je ook een grote kans dat je je zuur verdiende spiermassa verliest.
Als je goed doortraint kan je dit wellicht nog een stukje opvangen, maar door de lage energie inname gaat de trainingskwaliteit vaak achteruit. Sommige mensen staken zelfs de krachttraining tijdens het dieet, wat waarschijnlijk het minst slimme is wat je kan doen. Nu heeft je lichaam al helemaal geen reden om het metabolisch dure spierweefsel te houden en is de kans nog groter op het verlies hiervan.

Het probleem zit hem natuurlijk in de duurzaamheid van dit soort diëten. Doorgaans gaan ze gepaard met hele strenge regels waarin vaak hele voedingsgroepen worden uitgesloten. Iets wat je prima vol kan houden…voor heel even.
Je valt dan af in die weken dat je het op kan brengen om de regels te volgen, maar je leert geen duurzame strategieën om je nieuwe gewicht te onderhouden aan het einde van het dieet. Dat betekent dat je teruggaat naar dezelfde routine die je daarvoor had en dus ook hetzelfde gewicht.

Helaas vond je lichaam deze poging om jezelf te vermoorden niet leuk. Dit soort extreme energierestrictie ziet je lichaam als een bedreiging en daar gaat het zich tegen wapenen. Dat betekent dus dat je meer honger krijgt, of minder gaat bewegen in het algemeen, of iets anders wat je misschien niet eens door hebt. Dit alles zodat je meer gaat eten en opslaan.
Iets meer dan voordat je begon met diëten, om je voor te bereiden op de volgende hongersnood. Dit patroon is natuurlijk heel bekend, het jojoën.

Val hier niet voor. Als je wilt afslanken doe dat dan op een duurzame manier. Heb geduld. Kijk welke gezonde gewoontes je kan aanleren. Focus op volumineuze producten, veel groenten, magere eiwitbronnen, een paar porties vette vis, wat fruit en af en toe iets wat je heel lekker vindt dat niet voldoet aan dit patroon. Eet in klein tot medium calorietekort op een manier die je voor een langere tijd kan volhouden. Pas je omgeving op zo’n manier aan dat je makkelijker de juiste keuzes maakt. Focus op genoeg slaap en manage je stress. Er bestaan geen shortcuts. Rome wasn’t build in a day, jouw gezonde levensstijl ook niet.

Info

Gepost: 08-mei
Door voedingsdeskundige Nurdin Pattipilohy

VG Mag Recent

Naar VG mag

Shopping cart

Subtotal
Shipping and discount codes are added at checkout.
Checkout