De komende 12 weken zal ik elke week een basis onderwerp aanstippen over training, voeding en lifestyle. Gijs Staverman is namelijk de uitdaging angegaan en zal de komende 12 weken gaan afvallen! Wat hij niet weet is dat ik een dubbele agenda heb, want naast dat ik hem gaan helpen met afvallen wil ik hem en jullie laten zien dat gezondheid heel erg leuk en interessant is. Daarnaast hoeft het ook niet moeilijk te zijn mits je de basis principes egrijpt. Deze blog zal elke week verschijnen aan de hand van het onderwerp wat we hebben besproken in de show! Heb je vragen of opmerkingen aan de hand van de show of de blog kijk dan op de Facebookpagina van Gijs2.0 waar ik
zoveel mogelijk vragen beantwoord aan de hand van de week opdracht!

Samengevat

Je lichaam is een gesloten systeem en aan de hand van de eerste wet van Thermodynamica weten we dat energie dat een gesloten systeem ingaat niet verdwijnt. Wel kan het een andere vorm krijgen zoals in jouw lichaam voeding verandert in bijvoorbeeld glycogeen dat word opgeslagen in je spieren of het word omgezet in warmte dat je verliest via je huid. We kunnen dus stellen dat als we willen dat de totaal energie (gewicht) van je lichaam lager word (dus afvallen) dat we moeten zorgen dat de energie inname, op lange termijn ,lager word dan de energie afgifte. Om duidelijk te krijgen hoeveel energie we binnenkrijgen kun je de app Myfitnesspall gebruiken. Deze app maakt wat jij eet overzichtelijk in cijfers (calorieën). In combinatie met je ochtend gewicht kan je dan bepalen of wat je op dit moment aan totaal calorieën eet je zwaarder of lichter maakt. Aan de hand van die kennis kan je je inname aanpassen op jouw doelstelling!

De hele dag hebben we het erover; gezondheid! En als we het over gezondheid hebben valt afvallen als woord ook altijd in de komende 10 zinnen. Het is niet zo gek dat in ons land van overvloed het lastig is om niet dik te worden. Maar de waarheid is dat je te veel eet als je steeds zwaarder word, tenzij je traint en af en toe een spuit in je bil zet (inside joke).

Nou wil ik eerst even duidelijk maken dat deze blog niet over perse gezondheid gaat, want gewicht en afvallen staat los van gezondheid. Ben je obese ja dan is afvallen iets wat voor jouw prioriteit nummer 1 moet hebben, echter moeten we oppassen dat we niet doorslaan. Ach wat zeg ik dan doen we al jaren, wij slaan door en dat gebeurd nu ook weer. Want heb je geen six pack dan ben je niet gezond? De komende 12 weken komt elke week een blog uit over de basis van training en voeding. Ik probeer dit zoveel mogelijk mening vrij te houden en je vooral de feiten te presenteren.

De basis = de energiebalans

Ons lichaam is een gesloten systeem. Wij hebben energie nodig om alles draaiend te houden en daarom krijgen wij honger. Er word zoveel gezegd over wat er met energie in ons lichaam gebeurd dat je soms de bomen door het bos niet meer ziet. Maar ik ga het simpel voor je maken. We gaan terug naar de basis van ons lichaam.
De eerste wet van thermodynamica;

De wet van behoud van energie stelt dat de totale energie van een geïsoleerd systeem constant is ; energie kan worden omgezet van de ene vorm naar de andere, maar kan niet worden gecreëerd of vernietigd.

Punt.

Meer hoef je eigenlijk niet te weten over voeding.
Je kan je lichaam dus voorstellen als een CV ketel. Die CV Ketel heeft een aantal functies:
1) Verwarmen
We gebruiken de verschillende processen van het omzetten van energie om ons lichaam te verwarmen. We gebruiken warmte ook om te veel energie kwijt te raken, daarom kan je na een flinke maaltijd bijvoorbeeld helemaal gaan gloeien.
2) Opbouwen en afbreken
Ons lichaam is onze weefsel constant aan het vernieuwen. Dit gebeurd niet alleen met je spieren maar met alle cellen in je lichaam. Wil je hier wat dieper in duiken en ben je benieuwd wat voor soorten energie ons lichaam allemaal wel niet kan maken, duik dan eens in de krebs cycle.
3) Onderhouden van vitale functies
Je hart klopt, je longen ademen en je darmen persen. Je lichaam is constant bezig.

Deze functies bij elkaar vormen je basaal metabolisme en ook al zou je de hele dag niks doen zou je , mits je minder eet dan deze functies bij elkaar verbranden, afvallen.
Dat is toch een hele geruststellende gedachte! We kunnen allemaal afvallen!

4) Beweging
Hoe actiever je bent des te meer energie verbruik je. Dit is vrij logisch, maar vergeet niet dat dit niet alleen sporten is. Op je fiets naar het werk, de trap nemen op je werk, je huis schoonmaken ( echt een energievreter) of met je kinderen naar het park. BEWEEG!!
Oh en niet heel onbelangrijk; je hersens gebruiken ook ontzettend veel energie, vooral glycogeen. Een mentaal uitdagende taak vraagt dus ook behoorlijk wat energie.

Experimenteer en leer

Het is ontzettend leuk om eens te kijken hoe die energiebalans zich bij jou verhoud. Hiervoor heb je nodig:
– Smartphone
– Weegschaal
– Keukenweegschaal (is niet een pre)

Om er achter te komen of je meer of minder eet dan je verbruikt doe je het volgende:
Je download de Myfitnesspall op je smartphone en gaat alles wat je eet bijhouden. Aan het eind van elke dag heb je hierdoor een totaal aantal calorieën. Gebruik de keukenweegschaal om de hoeveelheden te controleren. Je zult merken dat veel producten al aangeven wat de hoeveelheden zijn. Ook kan ik na een tijd dit gedaan te hebben al wel redelijk inschatten hoeveel iets weegt, echter hoe preciezer je bent des te beter het resultaat.

Daarnaast ga weeg je jezelf elke ochtend op een nuchtere maag. Je staat op, gaat naar de wc en schrijft je gewicht op. Gewicht kan enorm schommelen omdat het ook ligt aan je maaginhoud en je vochtbalans, echter kun je over tijd goed zien wat je gemiddeld weegt en of dit meer of minder word.

Nu heb je in 1 week 2 gegevens verzameld.
1) Je calorie inname per dag.
2) Je gemiddelde gewicht

Nu begint het experiment. Als je wil afvallen dan geef ik je een advies en nu word het voor mij als trainer heel spannend, want dit advies is heel algemeen.
Maar mocht je gewicht niet enorm veranderd zijn dan neem je je gemiddeld calorie inname per dag en ga je hier 10 tot 20% onder zitten.
Dit experiment herhaal je dan weer een week en kijk je wat het resultaat is.

Tips

– Je wil niet meer dan 2% van je totaal gewicht per week afvallen.
– Als je je calorieën verlaagt probeer dan altijd de inname van koolhydraten en vetten te verlagen.
– Dit is een algemeen advies en slechts 1 deel van te puzzel. Voor specifiek advies raadpleeg altijd een professional en verdiep je in het hele verhaal.

De moraal van dit verhaal:
Het is geen extreem moeilijk verhaal. Natuurlijk is het altijd lastig om het volledige verhaal te vertellen als je het kort en bondig wil houden. Maar als je iets kan leren van dit experiment is dat jij de controle hebt over je gewicht. Het gaat om de balans.
Meer erin dan eruit = aankomen. Minder erin dan eruit= afvallen.
Dit heeft niks te maken met gluten, bewegen, snel eten, vaak eten, laat eten of alleen 1 ding eten.

Nog 1 keer: Meer erin dan eruit = aankomen. Minder erin dan eruit= afvallen.