Elke keer als ik op mijn fietsje zit naar de Gym, bedenk ik me dat het
toch zo leuk zou zijn als mijn vriend nou ook eens een keertje mee zou gaan. En
dan niet ‘ omdat ik het zeg ‘ maar omdat hij dan zelf echt zin heeft om een
potje in de gewichten te hangen. Wishfull thinking. Helaas heb ik een hardloper
aan de haak geslagen, en behalve dat ik geen lol beleef aan hardlopen, doen
mijn schenen dat ook niet.

Toch blijkt uit verschillende onderzoeken dat sporten, of eigenlijk
gezond doen, samen met je partner een heel positief effect kan hebben. Zowel op
je relatie, als op je training/voornemen zelf.

1. Zowel mannen als vrouwen laten eerder een gezonde gedragsverandering
zien, wanneer hun partner dat ook doet. Zo
kan je je partner meeslepen in het plan minder te snoepen, meer te sporten, te
stoppen met roken of drinken of bijvoorbeeld je dagelijkse beweging op te
schroeven. Van dat laatste kan je trouwens door middel van een stappenteller op
je telefoon of activity tracker zelfs een competitie maken. Optionele
beloningen: de afwas niet hoeven doen, de afstandbediening is van jou, een
bosje bloemen op zaterdag, you name it.

2. Als je je geliefde dan zover hebt gekregen (of hij/zij jou), en je
bent klaar om te fitnessen/hardlopen/zwemmen/boxen/etc, blijkt ook nog eens dat
je het langer volhoudt wanneer je met zijn tweeën sport, dan wanneer je in je
eentje bent. Je hoeft daarbij niet eens samen een oefening te doen; gewoon je
eigen oefeningen doen, terwijl de ander in de buurt is, is al voldoende. Top!
(p.s. Een uur lang kletsen met je grote liefde terwijl je jezelf passief over
een crosstrainer drapeert, telt niet).

3. Als je met je partner sport, heb je altijd iemand die je kan helpen
en/of aanmoedigen bij je oefening. Bijvoorbeeld als je geen flauw benul hebt
hoe een apparaat werkt, of juist om gewichten op je barbell te wisselen. Omdat
je elkaar ‘van dienst’ kunt zijn, verstevig je op die manier jullie band. Het
gevoel dat een ander je nodig heeft kan een enorm gevoel van verbinding tot
stand brengen, dit noemt men dan ook wel één van de hechtingsbehoeften in een
relatie.

Foto: Sukru Mese.
4. Simpel: je weet wat er in ongeveer in de agenda van de ander staat,
je wil sowieso tijd met elkaar doorbrengen, dus waarom niet samen sporten? De
drempel om te gaan (en het vol te houden) wordt lager als je de uitdaging met
je partner samen aan gaat. Bovendien kan je je partner een schop onder de kont
geven als hij of zij dreigt af te haken (of andersom).

5. Tijdens het sporten reageert je lijf op een soortgelijke manier als
in verliefde toestand. Denk dan aan een verhoogde hartslag en ademhaling, maar
ook aan de aanwezigheid van endorfine (yehes!), adrenaline en dopamine. Ons
lijf maakt niet altijd een even goed onderscheid tussen die twee soorten
opwinding en zorgt dus, letterlijk, (jaja), voor een beter seksleven.

Had ik punt 1 tot en met 4 überhaupt nog hoeven schrijven? 🙂