Taperen is eigenlijk wel een beetje hamsteren. Inslaan en opladen. Dat is wat je doet in de laatste fase voor een marathon. Gestaag de training afbouwen, veel rusten, flink water drinken en eten, eten, eten!

Het is een rare fase in de training. Je hoofd raakt ervan in de war. Het bereidt zich namelijk al veertien weken voor op een heel stevige prestatie. ‘En nu ga je ineens rustig aan doen?’, denkt je brein. Daar wringt iets.

Hoe doe je dat, taperen? Uiteraard geldt ook voor dit trainingsonderdeel weer dat het per persoon verschilt en ook per trainingsregime. Ruwweg komt het erop neer dat je twee of drie weken voor de marathon je ‘grootste’ trainingsweek draait, de week met de meeste kilometers. Vervolgens bouw je af, bijvoorbeeld naar 75 procent van dat trainingsvolume in de twee na laatste week, 50 in de een na laatste en 25 procent in de week voorafgaand aan D-Day.

Je kunt er best een tikkie zenuwachtig van worden, zo’n afbouwperiode. Het is namelijk niet ongebruikelijk dat tijdens het taperen hier een daar een pijntje de kop op steekt. Net zoals veel mensen tijdens de eerste dagen van hun vakantie verkouden of erger ziek worden, zo kan je lijf ook reageren op de afbouw in trainingsintensiteit. Geen paniek, tijd zat om te herstellen en als het echt ernstig was geweest, had je het al eerder gevoeld.

En dan dat hamsteren. Dit is de tijd om voorraden aan te leggen! Zorg dat je veel koolhydraatrijk voedsel eet. Pasta, rijst, noedels, aardappels. In de laatste dagen voor de marathon moet je vooral niet te vet en niet te vezelrijk eten, maar als je drie of twee weken van de grote dag verwijderd bent, eet dan vooral wel lekker veel groente en fruit. En drink! Elke dag twee liter water. Een goed gehydrateerd systeem gaat je het verst brengen tijdens die marathon.

In alle artikelen over tapering wordt geadviseerd stress zoveel mogelijk te voorkomen. Het is natuurlijk een beetje de vraag of je baas rekening wil houden met jouw taperingperiode. Of je kinderen. Of dat je partner even twee weken poeslief tegen je is. Stress dan ook vooral niet te veel over stress. Maar als je de kans krijgt: relax!