Wat een prachtige nieuwe gym hebben we erbij! Vorige week opende Vondelgym een derde locatie, dit keer midden tussen de kantoren op de Amsterdamse Zuidas. Ook hier kun je weer terecht voor je daily shot of excercise. Boksen, crossfit, yoga, fitness, mobility, hardlopen en in Zuid ook nog pilates! En ook hier gaan we er weer voor zorgen dat onze leden er met plezier komen sporten, dat je de mensen kent en zij jou, dat het aanvoelt als een vereniging.

Met het openen van de derde vestiging zijn er een aantal veranderingen in de roosters wat betreft onze running-tak. Een aantal trainingen zijn verschoven of gaan we in andere vorm aanbieden.

 

Foto: Pim Rinkes

Beginnerstraining
De belangrijkste wijziging is de manier waarop we beginnerstrainingen aanbieden. Tot nu toe hadden we op woensdagavond een beginnerstraining in West en op maandagavond eentje in Oost. Dat gaan we anders doen; we pakken het projectmatig aan. Als jij wilt starten met hardlopen of opnieuw wilt beginnen en het grondig wilt aanpakken, dan kun je meedoen aan een 12-weekse cursus. In die 12 weken bouwen we toe naar het punt waarop jij een solide 5 kilometer kunt hardlopen, met aandacht voor een goede looptechniek. We bieden deze cursus ieder trimester aan, steeds in een andere vestiging. We beginnen in januari in Zuid. Tweede trimester en derde trimesters vanuit de andere vestigingen. Ben je lid in West of Oost en wil je in januari toch meedoen? Geen probleem, deze beginnerscursussen zijn steeds open voor alle Vondelgymleden.

Long runs
Sunday is run day, geldt voor heel veel hardlopers. De zondag is bij uitstek de dag dat je even lekker een eind gaat lopen. Vanuit West vertrekt er iedere zondag een groepje voor een lange(re) duurloop onder leiding van coach Jermain Breidel aka JB aka Zze Body. Vanuit Zuid neemt Niels Gommers je mee voor een fijn eindje rennen. Waarheen en hoe lang verschilt van week tot week, maar onder 12 kilometer zal het nooit zijn. Uitgangspunt van de long runs is ‘samen uit, samen thuis’. Snellere lopers keren regelmatig om en sluiten dan weer achteraan bij de groep om de boel bij elkaar te houden. Dus, maak je geen zorgen.

Krachttraining voor runners
Op zaterdag in West en op zondag in West is er een krachttraining voor hardlopers. Werken aan een sterkere core en sterke benen, explosiviteit en coördinatie onder leiding van coaches Roos en Yasmin. Roos en Yasmin hebben wedstrijdervaring op hoog niveau en hebben een fantastische looptechniek. Daar valt met andere woorden veel te leren.

Intervaltraining
We zijn nu bijna vier jaar bezig met hardlooptraining bij de Vondelgym, maar het is nog steeds zo dat een deel van onze leden geen idee heeft wat een hardlooptraining nu precies inhoudt. Regelmatig vragen leden hoe ver we lopen tijdens een training. Vooropgesteld: het zijn geen duurlopen. Als ik in een looptraining bij de gym aan een totaal van 7 of 8 kilometer kom, is het veel. En dat is zeker geen aaneengesloten geheel. Het gros van onze trainingen is intervaltraining: een warming up-gedeelte (eventueel met wat techniektraining), een kern waarin we een vorm van interval doen en een cooling down. Die intervals loop je naar eigen vermogen. Denk jij dat je te langzaam bent om mee te kunnen doen? Niet nodig! Iedereen werkt de training af naar eigen vermogen. Net als bijvoorbeeld bij crossfittrainingen waarbij je een WOD scaled kunt doen.

Marathon
Afgelopen zomer hebben we voor het eerst een marathonprogramma gedraaid met een externe trainer. Hoewel extern; Martijn Rodijk is al jaren lid, maar geen trainer bij Vondelgym. Een groep van 12 leden trainde volgens het principe van Energy Control naar een najaarsmarathon (Berlijn, Amsterdam, New York, Florence). Dat betekende niet verder dan 14 km trainen, pittig trainen, voldoende rusten en herstellen en altijd op hartslag trainen. Ook nu staat er weer een groep op het punt om te beginnen aan een traject naar de voorjaarsmarathons. Als Vondelgymlid krijg je 100 euro korting bij Martijn (je betaalt dan 175 euro). Je kunt nog meedoen (mail mij als je interesse hebt)!

PT en schema’s
Wil je één-op-éénbegeleiding in het hardlopen of een trainingsschema om je voor te bereiden op een running event, dan kun je uiteraard een van onze running coaches in de arm nemen tegen pt-tarief. Je kunt daarvoor de coaches persoonlijk benaderen of mij mailen (mailadres onderaan dit blog), dan breng ik je in contact met een van onze trainers.

Kom rennen!

(klaas@vondelgym.nl)