Warm was het. Benauwd ook. Geen prettige omstandigheden om een marathon in te lopen en zeker niet om een snelle in te lopen. Een snelle zou in mijn geval eentje onder de 3 uur 15 zijn geweest, zo stond mijn doel voor deze marathon. Dat liep ik in Leiden bij lange na niet: 3 uur 35 was het eindresultaat. Ik stelde me tevreden met een medaille en een leerzame ervaring.

Foto: Bjorn Paree

Had ik in Leiden wel veel beter gelopen als het niet zo warm was geweest? Dat vroeg ik mezelf de afgelopen twee weken af. Vast wel iets sneller. Maar een spektakelstuk was het niet geworden. Waarom niet? Omdat ik niet in vorm ben. Al een tijd niet. Hoe dat komt? Weet ik niet precies. Theorieën heb ik er wel over. Maar daar hebben we hier niets aan.

Voor mezelf is in ieder geval duidelijk dat ik nu al te lang loop aan te klooien qua training. Ik heb weer een strak plan nodig. De afgelopen twee jaar heb ik getraind ‘langs grove lijnen’. Per week of per twee weken bepalen hoe mijn training eruit zou gaan zien. Dat is allemaal leuk en aardig, maar je wordt er niet beter van. Een elementje uit trainingsschema zus pakken, dan weer een onderdeeltje van schema zo. Dat werkt natuurlijk niet.

Ik ga het even helemaal anders doen. Vanmiddag heb ik een inspanningstest gedaan bij trainer Martijn Rodijk. Met de gegevens die uit die test zijn gerold gaat hij een trainingsschema voor me opstellen, waarmee ik naar de Amsterdam Marathon op 21 oktober ga trainen. Hoe dat schema eruit gaat zien weet ik nog niet. Wat ik wel weet is dat ik volledig op hartslag ga trainen en dat ik heel veel minder kilometers ga maken dan ik gewend ben. Spannend!

Over deze trainingsmethode heb ik eerder geschreven (blog ‘Meer wegen naar Rome’). Het is een methode waarover in het hardloopwereldje de nodige discussie is. Vooral de langste trainingsafstand (14 kilometer) doet veel stof opwaaien. Hoogste tijd dus om deze benadering (die Energy Control heet) eens zelf te gaan testen. Ik ben heel benieuwd en heb heel veel zin om iets nieuws te proberen. Ook lekker om met een schema aan de slag te gaan dat een andere trainer voor me heeft opgesteld.

Ik hou erg veel van lang lopen en dat zal ik in de toekomst zeker ook weer gaan doen, maar ik geloof dat mijn lijf het niet erg vindt om even een paar maanden wat minder kilometers te maken. Kan geen kwaad. Ik ga eind juni nog één keer 35 km lopen, tijdens de Vechtdaltrail in Ommen ( vechtdaltrail.nl ). Om het af te leren.

Ben je trouwens benieuwd naar Energy Control én lid van de Vondelgym; je kunt nog meedoen aan ons programma voor Amsterdam (of Chicago of Brussel of New York of Eindhoven…). Stuur mij dan even een mailtje: klaas@vondelgym.nl.