“Ik kom wel een keertje bij je op de bank liggen psyche!” hoor ik vaak als grapje van anderen wanneer ik vertel wat ik voor werk doe. Het ouderwetse beeld, de ligstoel van Freud welke de patiënt analyseert is toch goed blijven hangen gedurende de loop der jaren. Helaas moet ik dan altijd teleurstellen door aan te geven dat ik eigenlijk geen behandelkamer heb, laat staan een ligstoel. En… dat ik vaak buiten aan het wandelen ben! En dat schept toch even wat verwarring!

Iedereen die weleens met mij over het werk gesproken heeft, weet dat ik een flinke voorstander ben van online therapie. Het is overal ter beschikking, laagdrempelig en vanuit je eigen veilige omgeving. Waarom dan ook ‘wandel’ consulten? Helaas wordt er nog veel te weinig stil gestaan bij de positieve effecten van sport op onze mentale gezondheid. Ondanks dat er steeds meer onderzoek naar wordt gedaan, maken veel psychologen (helaas!) nog geen gebruik van beweging tijdens hun behandelingen. Dit terwijl er juist steeds meer bewijs komt dat het van belang is om dit te integreren!

Net zoals bij online therapie, helpt het wandelen tijdens een therapiesessie cliënten vaak om zich meer op hun gemak te voelen en op een meer ontspannen wijze over hetgeen te spreken waar zij voor komen. En het mooie is ook, tijdens een wandeling merk ik vaak dat mensen lopen zoals ze praten watweer een mooi onderwerp van gesprek kan vormen. Maar dat is niet het enige waarvan we merken waar het een positief effect op heeft. Het bewegen, gebruik maken van je spieren heeft veel positieve effecten op je mentale gezondheid! Ik raad mijn cliënten daarom ook vaak aan om weer in beweging te komen. Het weer
in beweging komen, activering zoals wij dat in vaktaal noemen, vooral als iemand zich wat somberder voelt, paniek ervaart of juist angstiger is, helpt vaak enorm om de scherpe randjes we te halen.

Het helpt de stemming verbeteren.

Iedereen die het gedaan heeft, weet het. Na een lange stressvolle dag alsnog de deur uit gaan naar de sportschool of om te gaan hardlopen, leverde veel voldoening op en kans is, dat je je erna een stuk beter voelde. Daarnaast geeft het voldoening op het moment dat het ons toch gelukt is om een doel na te streven van de dag of het hebben verricht van die ene prestatie. Als je daarnaast ook leert stil te staan bij wat de work-out je heeft opgeleverd en hoe je je erna in lijf voelt, zul je merken dat je nog meer voldoening eruit kan halen, wat zich weer vertaalt in het verloop van je dag.

Ons vecht/ vlucht respons tunen.

Wanneer wij schrikken, ergens bang voor zijn of ons aangevallen voelen, wordt automatisch ons zenuwstelstel in gang gezet en volgen er een aantal lichamelijke reacties zoals: zweten, duizeligheid, droge mond, versnelde ademhaling en versnelde hartslag. Dit zijn symptomen welke mensen ook ervaren met paniek- of angststoornissen of wanneer wij heel erg gericht zijn op verandering in onze lichamelijke sensaties. Het weer in beweging komen helpt ons daarom te leren dat deze reacties, welke ook optreden wanneer wij aan het sporten zijn, eigenlijk normale lichamelijke sensaties zijn en wij hier niet
extra alert (in niet levensbedreigende situaties) of bang voor hoeven te zijn.

Het versterkt ons brein.

Het bewegen zorgt op een biochemisch niveau voor het inwerkingstellen van een kettingreactie van verandering in onze hormoonhuishouding, toename bv. van o.a. serotonine, wat een enorme weerslag heeft op hoe wij ons voelen. Zo kan het onze stemming bevorderen en onze slaap verbeteren. En een verbeterde slaap zorgt weer voor een verbeterde hersenactiviteit en heeft beschermende invloeden op ons brein.

De winst op lange termijn

Beweging zorgt voor ontlading van spanning. Sport is ook vaak een sociale aangelegenheid wat helpt om onder de mensen te zijn. Het onderdeel uitmaken van een groep of het hebben van betekenisvolle contacten en het aangaan van activiteiten geeft op zijn beurt weer een voldaan gevoel en helpt in het geven van betekenis in ons leven.

Ik raad daarom aan, aan al mijn collega’s, integreer beweging in de behandeling.

Maar los van het vak, ook wanneer wij ons goed voelen of wij geen psychologische behandeling nodig hebben, geldt voorgaande natuurlijk. Ik kan niet zonder beweging, ik denk jullie ook niet. 😉

Herken jij jezelf of iemand anders hier ook in en kun je nog wat aanvullende tips gebruiken? Of zou je graag meer informatie over online therapie willen ontvangen? Let me know!

Liefs,

Ayeh