Ik heb een afwijking. Nou, eigenlijk wel meer dan één, maar eentje die ik hier nu bespreek. Namelijk de afwijking dat geen hardloper onopgemerkt aan mij voorbijgaat. ‘Mooi loopje, lekker economisch.’ ‘Au, die ramt zijn hakken haast door het wegdek.’ ‘Zonde, als die een paar trainingen zou nemen, zou ze drie keer zo soepel lopen.’ Het is haast een obsessie met looptechniek.

Dat ik tegenwoordig met gemak twee uur lang onafgebroken naar een marathon kan zitten kijken, heeft te maken met die fascinatie voor het lopen. Want, man man man, die Oost-Afrikanen, wat een souplesse. Ze zweven over het wegdek, elke pas is raak. Prachtig om te zien.

Wat die mannen en vrouwen uit Ethiopië en Kenia laten zien, kom je hier in het Vondelpark niet tegen. (Ja, een keer per jaar tijdens de Amsterdam Marathon.) Het doet nogal eens pijn aan de ogen, of plaatsvervangend pijn aan de knieën, wat je daar voorbij ziet komen. Voor mij soms wel handig, want al die minder elegante lopers verschaffen mij bakken vol lesmateriaal. ‘Kijk, zo ziet te ver voor je zwaartepunt landen eruit.’ Of: ‘en daarom is het efficiënter om je armen zijdelings langs je lichaam te bewegen’.

Afgelopen weekend gaf ik samen met een collega-trainer van de Vondelgym een paar clinics tijdens het event Women’s Health Fit For Summer. In de korte tijd die we hadden, probeerden we de dames met een paar simpele aanwijzingen lichter, efficiënter en beter te laten lopen. Ongelooflijk wat je dan in drie kwartier kunt bereiken. Niet dat Dafne Schippers zich al zorgen moet maken, maar ik geloof dat we best goede zaken hebben gedaan voor de verspreiding van het hardloopevangelie.

Opvallend is dat zoveel mensen totaal niet het idee hebben dat er iets valt te leren aan hardlopen. Hardlopen, dat kan toch iedereen? Klopt. Op zich. Maar je kunt er ook gruwelijk veel aan fout doen. En dat is precies waar het hardnekkige stigma vandaan komt dat hardlopen een blessuregevoelige sport is. Met een goede techniek is het risico op blessures vele malen kleiner. Landen onder je zwaartepunt, armen bij je lichaam houden, schouders naar achteren, handen ontspannen, kort grondcontact, landen op de middenvoet. Loopt zoveel lekkerder. Wil je meer plezier beleven aan het lopen, sneller worden; zoek dan eens een trainer op.

Tot nu toe heb ik me steeds kunnen bedwingen. Dat wil zeggen, ik ben nog niet achter mensen aangefietst of gelopen om ongevraagd advies te geven. Ik mag dan een hardloopevangelist zijn, een Jehovah’s getuige voor de loopsport ben ik niet. Nog niet.

Mocht een vreemde man je aanspreken op je looptechniek, schrik dan niet. Hij heeft het beste met je voor.