Het temmen van de geest

Zodra ik mijn ogen sluit en een paar keer rustig ademhaal, begint mijn brein met ontsnappingsplannen. Blijkbaar is het vooruitzicht van minstens 10 minuten stil zitten en ademhalen niet te doen; weg! Van meditatie een gewoonte maken heet in het engels niet voor niets een ‘practice’. Door keer op keer al die binnenkomende gedachten te laten passeren en terug te keren naar de ademhaling, raak je meer en meer bedreven in het mediteren.

Toen ik afgelopen maandag mijn training afwerkte in het Amsterdamse Oosterpark deed me dat aan mediteren denken. Ik had me voorgenomen om de 17 kilometer die ik ging lopen in het Oosterpark af te leggen. Dat betekent zeker 14 rondjes park. Veertien. Zo af en toe geef ik mij zo’n soort uitdaging om mezelf mentaal te trainen. Ik vind het prettiger en daarmee makkelijker om een leuke ronde en aardige route te lopen, omdat dat afleiding geeft. Dus lijkt het me goed om dit soms juist niet te doen. In plaats van die leuke route steeds hetzelfde kleine rondje lopen om het mentaal uitdagend te maken.

Na de eerste drie rondjes kwam de gedachte ‘ik kan nu ook hier het park uitgaan en even een blok van een paar kilometer buiten het park lopen’. ‘Nee! Stick to the plan.’ Weer twee rondjes verder ‘als ik nu vijf kilometer buiten het park loop, hoef ik er nog maar vijf km als ik hier terugkom’. ‘Nee! Als je dit al lastig vindt, hoe ga je dan om met die laatste 10 km van de marathon?’ En dus bleef ik braaf en als een hamster in een rad rondjes Oosterpark draven. Om lekker uit te komen veroorloofde ik mezelf één uitspatting: drie rondjes van 500 meter rond het grasveld. Nog steeds binnen het park natuurlijk!

Met zo’n mal gedachtenspelletje tijdens de training laat ik aan mezelf zien dat ik me aan een plan kan houden en dat ik plots opkomende gedachten de baas kan. Dat helpt. Geloof ik. Hardlopen, zeker langeafstandslopen, is een mentale kwestie en ik geloof er sterk in dat het goed is om tijdens een training, een fysieke aangelegenheid, die geest ook te trainen. Vaak gaat dat vanzelf, soms is het goed om er een paar psychische obstakels in te stoppen.

We zijn op dit moment weer met een groep lopers van de Vondelgym bezig om naar de najaarsmarathons te trainen onder leiding van coach Martijn Rodijk en volgens het principe van Energy Control: relatief weinig trainingskilometers maken en gericht op hartslag trainen. Voor de meeste deelnemers geldt dat ze in de voorbereiding nooit verder dan 14 kilometer lopen. Dat maakt van die marathon (42 km en 195 meter) een forse mentale uitdaging. Een hele goede oefening in het loslaten van de controle en vertrouwen in het proces. Nog zo’n spirituele oefening!

Shopping cart

Subtotal
Shipping and discount codes are added at checkout.
Checkout