‘An, wat vreet je uit ’s ochtends rond 7 am als je buiten je hiit training doe’?
Goede vraag. Let me answer that.

Hiit it

Ik doe maar wat. Kun je lachen, maar het is echt zo. Toch heb ik er een bepaald ritme in gevonden. En dat ritme (en dus mijn hiit work out) ga ik je hieronder proberen uit te leggen.

Hiit it x Fannetiek:

Stap 1: Wekker zetten om 6:55 uur. Boos worden op de wekker, er toch uit gaan. Tights aan, top en trui aan. Goeie (!) schoenen aantrekken, veters strikken, petje op en je favoriete headphones en gaan.

Zo simpel? Yup.

Stap 2: Stretchen! Ik let voor ik ga rondhuppelen en in verband met mijn blessuregevoelige benen heel goed op dat ik voor vertrek goed stretch.

Kuiten stretch : zoek een stoeprand en ga met je tenen wijzend naar boven op de straat staan. Duw nu een voet via je hiel in de grond en voel de stretch in je kuit. 15 sec vasthouden en wissel van been.

Heupflexoren : houd je vast aan een muur of lantaarnpaal en til je voet naar je bil. Houd die vast met je andere hand en duw je billen naar voren waarbij je je ribben laag houdt. Houd je knieen naast elkaar (trek niet je hele been naar achteren). Voel de stretch in de heup (aan de voorkant) van het been dat je vasthoudt. 15 seconden vasthouden. Wissel van kant.

Jump around . Letterlijk. Dribbel, spring, jump op een been en doe dit een minuutje of wat. Zo breng je je hartslag niet alleen omhoog maar maak je lichaam ook warm en wakker.

Stap 3: Joggen. Ik start altijd met een minuutje joggen en een minuutje flink doorstappen. Dit herhaal ik zo’n vijf of zes keer. Tegen die tijd ben ik vaak bij de Amstel en daar is een trap die naar de metro loopt. Die sprint ik af en op en ook dat herhaal ik vijf keer. Geen trap? Jumping jacks werken ook prima.

Stap 4: Sprints. Mijn favoriete onderdeel. Ik sprint ongeveer 10 keer 100 meter, met tussendoor een minuut of twee rust waarbij ik wel blijf lopen en/of springen en stretchen. Tip: kies muziek waarop je goed kunt sprinten. Chris Brown is tof maar die helpt jou niet je snelste 100 meter te lopen. Denk aan alles boven de 160 bpm. Denk hardstyle. Rengdengdeng.

Sprintjes trek ik vanuit joggende positie en soms vanuit stilstand. Ik probeer alleen op de voorkant van mijn voeten te lopen (heb ik over gelezen) (yes, ik doe onderzoek naar sprints XD), mijn core aan te spannen en mijn gezicht te ontspannen maar damn, het is en blijft lastig! Maar ik heb er zo veel lol in dat ik die tien rondjes makkelijk haal.

Na die tien sprints loop en jog ik nog een minuut of tien waarna ik de laatste paar minuten rustig uitloop en de Coffee Company opzoek voor een soja latté.

Dus uh..dat. Dan weet je een beetje wat ik doe als ik weer eens buiten sta te koekeloeren.

Hoe ziet jouw favoriete hiit er uit? Of heb je toffe ideeën? Holler hieronder!

Als ook fijne hiit-tracks voor de hiit-lijst die ik ga maken op Spotify.

xoxo