De Badwater 135 start op 83 meter onder zeeniveau in Death Valley en eindigt op 2835 meter hoogte op Mount Whitney in Californië. Die 135 staat voor 135 mijl, 217 kilometer. Ja, dat lees je goed. Weet je wanneer ze deze wedstrijd lopen? Midden in de zomer, ze zijn nu aan het lopen. Als het ’s nachts ‘afkoelt’ tot zo’n 38 graden celsius en het kwik overdag net boven de 50 graden kruipt. Dat is pas heet.

Foto: Nigel van der Horst

Een paar jaar geleden zag ik een documentaire over deze race, waarin te zien was hoe een van de deelnemers trainde op een loopband in een sauna. Een andere deelnemer omwikkelde zichzelf, gekleed in joggingpak, in vuilniszakken voordat hij met de zomerzon hoog aan de hemel buiten ging trainen. Noem het gestoord, ik vind het fascinerend.

Nu puffen wij hier de afgelopen dagen natuurlijk ook een aardig partijtje mee qua hitte. Dat maakt het lopen tot een interessante exercitie. Zelf ben ik niet erg goed in het hollen in de hitte. Tenminste niet als het echt hard moet. Mijn heetste duurloop ooit was een 27 kilometer hartje zomer in Egypte. Ik dacht toen ‘ik ga lekker vroeg’, maar ook daar was het om 5:30 uur al 30 graden. Anderhalf uur later liep het tegen de 40. Man!

Wat ik maar wil zeggen: je kunt natuurlijk best hardlopen in deze uitzonderlijke zomer. Maar gebruik wel een beetje je gezond verstand. “Je moet genoeg drinken!”, hoor ik overal. Daar ga ik niet heel veel over zeggen, maar als ik minder dan een uur ga lopen, drink ik helemaal niks onderweg. En dat gaat hartstikke prima. Jij mag het zelf weten natuurlijk. Veel belangrijker voor actievelingen in deze dagen is dat je de hele dag door goed drinkt. Gewoon regelmatig een glas water. En natuurlijk na afloop goed bijvullen.

Je doet er in de warmte wel verstandig aan je tempo aan te passen. Als je op hartslag loopt, zul je merken dat je veel eerder ‘hoog’ zit dan anders. Laat die hartslag je tempo bepalen, niet je wil. Dat is een stuk natuurlijker.

De lekkerste loopjes die ik deze periode deed, waren bright and early. ’s Ochtends vroeg rond 6 uur, half zeven als het zo’n 18 graden was en de zon nog lief. Dan lukte het zelfs om gas te geven. Nu weet ik dat de meeste mensen geloven dat ze zichzelf een groter plezier doen met langer slapen, dan met vroeg opstaan om te gaan hollen, maar dat is een misvatting. Echt. Als je even door de weerzin van die wekker heen bijt, ligt er goud op je te wachten. Je zult je tien keer energieker en gelukkiger voelen. Probeer maar eens. Deze tijd van het jaar leent zich er goed voor.

Wat een bijkomend voordeel is van trainen in de huidige warme omstandigheden is dat een paar weken (maanden zelfs?) hittetraining ons uitstekend voorbereiden op de Dam tot Damloop en de halve en hele marathons in het najaar. Waar normaal rond de Dam tot Dam de nodige vrees ontstaat als er warmte van meer dan 20 graden wordt voorspeld, halen wij daar dit jaar de schouders over op. ‘Heat got nothing on us!’