We zijn nu een aantal weken verder en via de facebookpagina en op de twitter van Gijs zien we steeds meer en meer mensen meedoen!
Als trainer maakt dit mij enorm trots, want toen ik met Gijs dit project besprak, wilde ik het alleen doen als we als doel hadden zoveel mogelijk mensen mee te nemen in zijn proces.
Nederland een stukje bewuster maken over eten. Dat is het doel!
Ik ben trots te zeggen dat dat zeker aan het lukken is!

Als je nu pas inhaakt, dan raad ik je aan om minimaal de volgende blogs te lezen, zodat je helemaal up-to-date bent! Les 1 over de energie balans, les 3 over verzadigingen les 4 over kwaliteit van voeding.


ZO, en dan nu de les van vandaag!

Als je bezig bent je levensstijl te veranderen, dan is dat al stap 1 en mag je ontzettend trots zijn wanneer je resultaat behaalt. Echter is daarmee de klus nog niet geklaard, want als je omgeving ziet en merkt dat je resultaat boekt, dan zal je geheid reacties krijgen. In dit artikel wil ik het hebben over deze, niet altijd even makkelijke, reacties en hoe je daar mee om kunt leren gaan. Een aantal voorbeelden:

– Gaat het wel goed met je? Je valt nu wel heel erg veel af.
– Moet je niet eens normaal gaan doen?
– Ach joh, je kan vanavond toch gewoon met ons meedoen?
– Wat ben je de laatste tijd ongezellig?
– Je lijkt wel helemaal bezeten door dat gezonde eten, is dat wel goed?
– Ach, een weekje rust heeft iedereen toch nodig?
– Nou als je niet meedrinkt kan je net zo goed thuis blijven.
– Je bent zo druk bezig met je voeding dat ik het gevoel heb dat we veel minder leuke dingen doen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

SABOTEURS!

Mensen in je omgeving die bewust of onbewust negatief reageren op jou verandering.

Er kunnen een aantal redenen zijn waarom jouw collega’s, sportmaatjes, vrienden of zelfs betere wederhelft zo reageren:


1) Sociaal conform gedrag.

Door in een sociale context jouw gedrag af te keuren stellen ze hun eigen gedrag, en dat van de meerderheid van de groep, veilig. Dit gebeurd bijvoorbeeld op kantoor. Een plek waar ongezond gedrag nogal eens voorkomt. Er staat altijd wel een pot snoep op een bureau of in de kantine. En wanneer jij voor de derde keer deze week de taart afslaat, bedreig je daarmee de ‘veilige’ omgeving die er gecreëerd is. De omgeving waarin iedereen het normaal vindt dat elke week een stukje taart er nou eenmaal bijhoort.


2) Onzekerheid

Je bent ontzettend goed bezig en daarmee maak je mensen in je directe omgeving onzeker. Jij bent er klaar voor, maar zij misschien nog niet. Jouw gedrag roept vragen bij anderen op: “Moet ik nu meedoen?”. Vaak zie je dit terugkomen in relaties waarin jouw partner ziet dat je vooruitgaat en daardoor denkt dat jij je op een andere manier ontwikkeld dan hij of zij. Dit kan een verdedigende houding oproepen en daarmee saboterend gedrag. Je krijgt misschien opeens vragen als: “Moet je nou alweer naar de gym?” “Waarom doe je dit eigenlijk?” “Ik ga niet weer een salade eten hoor, we zijn toch geen konijnen?”


3) Het zijn Nederlanders

Laten we eerlijk zijn. We wonen in een land waar de regel is dat je gewoon maar normaal moet doen. Daarnaast vinden we dat iedereen maar altijd alles moet kunnen zeggen. Ik vind dat ook. De vrijheid van meningsuiting is uiterst belangrijk. ECHTER.
Wanneer iemand met passie en drive een positieve verandering ondergaat, dan moet je die persoon gewoon steunen. Helaas vinden wij Hollanders dan dat we gewoon moeten kunnen zeggen dat je normaal moet doen. Niet te gek. Lekker normaal.
Hou toch op. Van normaal doen en je in de kudde verschuilen wordt echt niet iedereen gelukkig.

HOE GA JE OM MET DIT SOORT NEGATIVITEIT?

1. Ga niet met iedereen in discussie.
Dit gedrag heeft verschillende motieven, maar de meeste mensen zijn al overtuigd van het feit dat wat jij doet goed is. Dus uitleggen waarom je het doet en met welke intentie heeft geen nut! Het kost je alleen energie en levert je niks op. De oplossing is dat je mensen in je omgeving moet verzamelen met dezelfde passie en drive. Deze zullen je begrijpen en steunen. Mensen in je omgeving die op lange termijn saboterend gedrag blijven vertonen verdienen jouw tijd misschien wel helemaal niet..


2. Heb een overtuiging.

In elke verandering zit een les en als jij besluit te veranderen zul je getest worden. Je zult sterk in je schoenen moeten staan om vast te houden aan jouw verandering. Daarom is het belangrijk dat je voor jezelf hebt uitgevogeld waarom je wilt veranderen. Waarom vind jij het belangrijk om af te vallen? Waarom wil jij je fit en energiek voelen? Dit bedenk je niet om een discussie te winnen, maar dit geeft je energie voor het proces waar je mee bezig bent. Als mens geeft dit je een doel! Dit is ook de reden waarom ik geloof in mensen die het anders durven doen. Zij hebben vaak een duidelijke overtuiging en zullen niet met de eerste de beste discussie omvallen en vervolgens meegaan met de massa.


3. Accepteer dit gedrag.

Aan het einde van de dag is het niet aan jou om mensen te veranderen. De enige manier is door het te laten zien. Wees de beste versie van jezelf en doe waarvan jij overtuigd bent dat goed is. Als jij als vrolijker en energieker persoon in het leven staat, dan zullen anderen vanzelf gaan nadenken of zij je voorbeeld willen volgen. En als men dat niet doet: move on! Wees niet bang om verder te gaan, want het is zo ontzettend zonde om je tegen te laten houden door de angst van anderen. Als mensen genoeg om je geven dan zullen ze willen weten hoe jij deze verandering hebt doorgemaakt en wat voor advies jij hen kan geven.

ZO en dan nu tijd voor actie.

Stap 1 is dus altijd je eigen verantwoordelijkheid. Wees bewust van de verandering die je aangaat en neem daar verantwoordelijkheid voor. Saboteurs zullen er altijd zijn! De enige manier om met ze om te gaan is door sterk in je schoenen te staan en een daadkrachtig voorbeeld te zijn van de verandering die je wilt zien.
Het sterkste woord tegen deze saboteurs is: ‘Nee’
Ga deze week het volgende doen:
Zeg nee tegen alle verzoeken die je weerhouden van afvallen en het bereiken van je doelen. Wil je een koekje? Nee. Wil je een wijntje? Nee.
Heel simpel en efficiënt. De reden dat ik je dit laat doen is zodat je comfortabel wordt met nee zeggen en je bijvoorbeeld niet schuldig gaat voelen. Veel mensen die je eten aanbieden weten namelijk dat je bezig bent met afvallen en ze steunen je daardoor niet.

Meer weten over Nee zeggen?
http://www.lifehack.org/articles/communication/the-gentle-art-of-saying-no.html