Dit is één van de vragen die heel vaak gesteld wordt en het antwoord is in eerste instantie niet echt bevredigend:

Hangt er vanaf.

Wat is je doel?
Hoe vaak train je?
Voor een betere prestatie?
Om vet te verliezen?
Om spiermassa op te bouwen?
Hoe oud ben je?
Heb je vaak honger?
Vind je grote maaltijden fijn?
Etc.

Oftewel: het ligt aan de context. Er is geen algemene optimale frequentie.

Degene die waarschijnlijk het vaakst wordt gevraagd is: hoe vaak is het beste om vet te verliezen?
Kort antwoord: Zo vaak als past bij jou.

Ga je meer verbranden als je vaker eet?

Nee.

In een metabolic ward studies, dat zijn studies waar testpersonen worden opgesloten en alle parameters zo goed mogelijk worden gecontroleerd, zagen ze dit:

“Tightly controlled metabolic chamber studies have failed to detect differences in 24-hour thermogenesis in isocaloric comparisons of a nibbling pattern (6-7 meals) and a gorging pattern (1-2 meals)” -Alan Aragon

Oftewel, geen verschil in totale verbranding tussen 1 of 2 maaltijden ten opzichte van 6 tot 7 maaltijden mits de totale calorieën en totale hoeveelheid eiwitten gelijk zijn.


Waar komt de mythe dan vandaan dat je vaker moet eten om meer te verbranden?

Nou, elke keer dat je iets eet dan kost het jouw lichaam energie om dat te verwerken. Dit heet de Thermic Effect of Food . Afhankelijk van de compositie van de maaltijd verschilt dat, maar het gemiddelde ligt op 10%.

Maar dat is dus een percentage van het totaal. Het maakt dan dus niks uit wat de frequentie is maar vooral de totale hoeveelheid energie die je binnen krijgt.

Wat heerlijk was het geweest als je vaker (en meer?) zou kunnen eten en daardoor sneller zou kunnen afvallen.

Sign. Me. Up. Now.

Helaas.

Hoe vaak moet je dan wel eten?

Zoek een maaltijd frequentie die past bij jou.

Als je aan het afvallen bent dan is honger vaak de vijand. Raak jij meer verzadigd van grotere maaltijden? Dan kan je waarschijnlijk je maaltijd frequentie beter omlaag halen en je calorieën in grotere maaltijden verdelen.
Als je vaak honger hebt, maar je bent al snel verzadigd dan kan je beter gaan voor meerdere kleinere maaltijden.

Wat wel belangrijk is?

Een standaard patroon.

Routine.

Dat speelt in op je biologische ritme en helpt je om minder vaak honger te hebben.

Als je vragen hebt dan kan je altijd terecht bij de gratis voedingskwartiertjes tussen 17:00-18:00 in Vondelgym West of tussen 19:00 en 20:00 in Oost. Je kan je inboeken in de app!