Heb jij dat ook? Dat je hoofd soms overuren maakt? Je gedachten staan nooit even stil. Boodschappenlijstjes, to-do’s, belafspraken en herinneringen malen maar door je hoofd. Ook als je daar even niet aan wilt denken. Met deze vijf tips maak jij je hoofd leger, zodat er weer plaats is voor écht belangrijke dingen!

Rust in je hoofd? Hoe dan?

Zorg voor een opgeruimd huis
Je huis een troep = je hoofd een troep. Als jij ervoor zorgt dat je je niet druk hoeft te maken over de bende in je huis, kun je totaal focussen op wat jij belangrijk vindt. Een dikke tip: neem voordat je gaat slapen een kwartiertje de tijd om je huis op te ruimen. Afwas doen, rommel van tafel, stapel kleding van de stoel en misschien zelfs een stofzuiger erdoorheen. Dan kun jij je ’s ochtends bezighouden met de dingen die jij wilt!

Maak een to-do-lijstje
Het ligt misschien wat voor de hand, maar is OH ZO belangrijk! Maak een to-do-lijstje. En dan niet in je hoofd, maar echt op papier (of online). Het moet zichtbaar zijn. En maak ‘m dan het liefst voordat je naar bed gaat voor de volgende dag. Dat zorgt ervoor dat je ’s nachts niet hoeft te piekeren over wat er allemaal op je planning staat voor morgen. Een goede nachtrust is belangrijk!

Focus op nu
De grootste valkuil is denken aan de toekomst op het moment dat je je op iets in het nu moet focussen. Wil je veel gedaan krijgen vandaag? Kijk dan niet naar morgen, maar alleen naar wat echt NU gedaan moet worden. Komen er toch gedachten over morgen in je op? Schrijf die dan op een lijstje. Hup, uit je hoofd, zodat jij weer kunt focussen.

Steek energie in de juiste dingen
In je hoofd kun je uren en uren piekeren over grote en kleine zaken. Ga steeds bij jezelf na of jij invloed kunt hebben op de dingen waar je over blijft piekeren. Zo ja, steek daar dan je energie in. Zo nee, dan moet je het echt los leren laten.

Beweeg
Ja ja, inkoppertje! Beweging is ALTIJD goed voor je! Lukt het je niet om rustig in je hoofd te worden. Ga dan lekker sporten. Lekker de sportschool in, een rondje hardlopen of gewoon een half uurtje buiten wandelen. Het zal je goed doen.