Hoeveel uur slaap per nacht is gezond?

Ik heb altijd te weinig uren in de dag. Soms droom ik erover dat ik maar 4 uur per nacht hoef te slapen, zodat ik meer tijd in een dag heb voor leuke dingen. Herkenbaar? Dat bracht me op de volgende vraag: hoeveel uur slaap per nacht is gezond? Zijn daar richtlijnen voor?

Over slaap bestaat veel onduidelijkheid. De een zegt dat je acht uur per nacht moet slapen, de ander zegt zeven en weer een ander noemt tussen de zes en twaalf uur. Om dus maar meteen met de deur in huis te vallen: er is geen eenduidig antwoord op de vraag hoeveel uur slaap per nacht gezond is.

Hoe komt dat?

Hoeveel slaap je per nacht nodig hebt, is afhankelijk van verschillende factoren. Je leeftijd heeft er invloed op, erfelijke factoren, maar ook ziektes en stress hebben invloed op hoeveel tijd je in bed moet doorbrengen om de volgende dag een fijne dag te hebben.

Richtlijnen

Wel zijn er veel richtlijnen. De National Sleep Foundation, een Amerikaanse organisatie die veel onderzoek doet naar slaap, heeft de volgende richtlijn opgesteld:

 Lagere schoolkinderen: 9 tot 11 uur slaap
♥ Tieners: 8 tot 10 uur slaap
♥ Volwassenen (18-64): 7 tot 9 uur slaap
♥ Ouderen (65+): 7 tot 8 uur slaap

Help, ik slaap meer/minder dan de richtlijn. Wat nu?

Maak je geen zorgen! Het is een richtlijn en zoals eerder beschreven hebben nogal wat factoren invloed op jouw ideale slaaptijd. Maak je dus geen zorgen als jij als volwassene 10 uur per nacht slaapt. Het kan heel goed dat jij dat nodig hebt!

Hoeveel slaap heb ik nodig?

Hoeveel slaap jij persoonlijk nodig hebt, kun je zelf uitvinden. Ga tien dagen lang elke dag op dezelfde tijd naar bed en zet de wekker elke dag acht uur later. Word je na tien dagen nog steeds door de wekker gewekt of ben je overdag moe, dan heb je meer slaap nodig. Herhaal dit testje dan met 8,5 of 9 uur slaap per nacht tot je dagelijks net voor de wekker wakker wordt. Andersom geldt natuurlijk ook, steeds een half uurtje minder. Helaas werkt deze methode niet als je in een stressperiode verkeert of ziek bent bijvoorbeeld, dan zal je meer slaap nodig hebben dan normaal.

Bronnen: slaapinfo.nl, De Volkskrant en de National Sleep Foundation

 

Shopping cart

Subtotal
Shipping and discount codes are added at checkout.
Checkout