Zo jongens, hoe staat het inmiddels met de voornemens? Still
going strong? Ik hoop het!
En als het niet zo best loopt: ga niet bij de pakken neerzitten, maar denk
jezelf sterk!

Hoe dan?

Jullie kennen vast het principe van het ‘placebo-effect’
wel. Een placebo is een middel dat je neemt of toedient, waar geen werkzame
stof inzit, maar dat desondanks een gunstig effect heeft op hoe je je voelt. Dit komt door de kracht van je geest, je eigen
overtuiging. Weet jij echt heel zeker dat die éne nieuwe pijnstiller (lees:
pepermuntje) wonderen doet voor jouw specifieke maandagochtendhoofdpijn? Dan is
de kans groot dat jij binnen de kortste keren weer vrolijk en pijnvrij
rondhuppelt! Geen wonder dat placebo Latijn is voor ‘Ik zal behagen’…

Er zijn ontzettend veel onderzoeken naar placebo gedaan,
waar overdonderend veel bewijs uit voort is gekomen. Een greep uit het
assortiment:
Sporters die dachten anabole steroïden, koolhydraten of een ademhalingsapparaat
te hebben gebruikt in deze onderzoeken, presteerden
allemaal significant beter dan sporters die dit niet kregen. Zij die ervan
overtuigd waren sterker te zijn, waren dat dus ook. Maar het wordt gekker: zelf als de sporters
wisten dat ze een placebo toegediend kregen, scoorden zij hoger dan de sporters die geen placebo
toegediend kregen! Zo ver kan dat placebo-effect dus doordringen.

Helaas, helaas. Spijtig genoeg werkt het placebo-effect ook
vice versa. We noemen het dan een
‘nocebo-effect’.
Als jij zeker weet dat die éne nieuwe pijnstiller, die je zojuist geslikt hebt,
extreme slaperigheid als bijwerking heeft, is er een dikke kans dat de man met
de hamer je een bezoekje komt brengen.

Hoe kan je placebo zelf inzetten in jouw gezondheidsdoelen?
Je kunt nu natuurlijk meteen nep-pillen gaan aanschaffen en ‘magische energydrink ‘ op je bidon gaan schrijven. Maar wacht daar nog even mee jongens.

Stel, je hebt het gevoel dat je veel te hard bent gegaan bij je vorige hardlooptraining. Je ziet je toekomstige zelf al ploeteren om een trapje op te komen en moet jezelf met twee handen vasthouden om op een stoel te gaan zitten. Je gaat het écht zwaar krijgen morgen.. Oh ja en was spierpijn niet nog erger de tweede dag? Pff.. (autobiografisch stukje van deze blog, valt niet op toch?)

Als bovenstaande is wat jij tegen jezelf zegt, zal de pijn en vermoeidheid ook daadwerkelijk erger zijn vanwege het nocebo effect. Niet doen dus! Sterker nog, doe het tegenovergestelde: Optimistisch blijven, jezelf inprenten dat je zelfs met spierpijn uiteindelijk sterker wordt, dat je je niet alleen moe maar vooral ook sterk gaat voelen.

De grootste placebo ben je namelijk zelf. Zelfs als je supertalentvol, vaardig, technisch en sterk bent en je al eerder gepresteerd hebt, zal een gebrek aan zelfvertrouwen je prestaties flink naar beneden halen. Vertrouwen in jezelf is dé manier om je eigen placebo-effect te vergroten. Heb vertrouwen in je kunnen, je prestaties en de vergankelijkheid van je spierpijn 😉

Dus. Repeat after me:
Ik kan het. Ik heb hier voor getraind. Ik ga dit halen. Ik ben sterk. Ik word hier sterker van.

Voel je het al?

Liefs,

Julia