De regen slaat tegen je ramen, het is donker en oh wat zal het buiten koud zijn. Kil, nog erger. Maar je was wel van plan om vandaag te gaan lopen. Dus wat ga je doen? Morgen dan maar? En als het dan weer regent? Precies. Morgen bestaat niet, ‘time to man the f*ck up’! En dat is lang niet zo moeilijk als je denkt.

Midden-Delfland Halve Marathon 2015, koud en nat. Heerlijk gelopen.
Je ziet naar het eind van het jaar toe de parken leger en leger worden. Dat heeft uiteraard te maken met het weer, maar zeker ook met het wegvallen van trainingsdoelen. Vele tienduizenden hardlopers liepen in september de Dam tot Damloop, in oktober een van de halve of hele marathons of dit weekend de 7Heuvelenloop. Met zo’n doel voor ogen lukt het de meeste lopers nog wel om je ook naar buiten te slepen als het regent of als je eigenlijk geen zin hebt. Maar is die medaille eenmaal binnen, dan wordt het lastig.

Daar is meteen de eerste tip om in beweging te blijven: stel een doel. Dat hoeft echt geen nieuw halve- of hele-marathonavontuur te zijn. Een mooi doel is bijvoorbeeld om dit najaar aan je snelheid te werken. Minder lange afstanden lopen en regelmatig intervaltrainingen. Of laat je doel zijn iedere week een minimumaantal kilometers te lopen. Klinkt heel simpel, blijkt heel goed te werken.

Wat helemaal goed en motiverend werkt, is een exotisch loopavontuur in het voorjaar te plannen. Een loopje ergens in het buitenland. Sevilla, Thailand, Myanmar, Marokko. Alleen de gedachte aan zo’n oord maakt het al vijf graden warmer.

De grootste winst van een nieuw loopdoel zit ‘m erin dat je er een schema op na houdt. Het is namelijk veel makkelijker om tegenzin te trotseren als je precies weet wat je die dag te doen staat. Lekker overzichtelijk en het maakt trainen minder vrijblijvend; het doet ertoe!

Zo veel mogelijk de drempels wegwerken die je kunnen tegenhouden om te gaan lopen, daar gaat het om. Dus alvast weten wat voor training of duurloopje je gaat doen. Schema uitprinten en op de koelkast hangen. Er zit iets heel bevredigends in het kunnen afvinken van trainingen. Het vooruitzicht dat je er straks weer een kunt afstrepen, werkt motiverend. Spullen ’s avonds klaarleggen als je ’s ochtends wil gaan rennen.

En als je een paar keer regen en kou hebt getrotseerd, weet je dat het zo erg niet is. Dan weet je hoe goed het voelt om niet terug te deinzen voor de elementen. Dan ontdek je dat ieder seizoen z’n charme heeft. Dan besef je dat het helemaal niet erg is om nat te regenen als je hardloopt. Dat je altijd op weg naar een warme douche bent.

Stel een doel. Ga lopen. Word één met de jaargetijden. Wees gelukkig.