Hardlopers zijn liever buiten. Het vooruitzicht om binnen in de weer te gaan met gewichten is voor hen niet zo aanlokkelijk of zelfs ronduit afschrikwekkend. ‘En wat moet je met die extra spiermassa? Dat is alleen maar extra ballast.’ Hardlopen en krachttraining, het blijkt een lastige combinatie.

Bij de Vondelgym hebben we een heel stel trainers rondlopen die verschrikkelijk veel verstand hebben van de werking van het menselijk lichaam en van de spieren in het bijzonder. Veel van deze trainers vinden hardlopen trouwens verschrikkelijk, maar dat terzijde. Onlangs vroeg ik ze hoe zij aankijken tegen hardlopen en krachttraining. Op die vraag kreeg ik heel wat nuttige reacties.

 

Trainers van de Vondelgym worden bijgespijkerd tijdens ons programma Train de Trainers.

Hardlopen is een sport waarbij je lang achter elkaar dezelfde beweging maakt en dus dezelfde spieren gebruikt. Dat repeterende aspect van hardlopen creëert het risico dat sommige spieren teveel gebruikt worden en andere spieren onderontwikkeld blijven (thanks, Yoeri Pegel!). Dat geeft een disbalans, die op den duur tot blessures kan leiden.

Het is niet alleen het herstellen van de balans die krachttraining voor lopers nuttig maakt. Trainer Bryan Wolters wist me uit te leggen hoe krachttraining je efficiënter maakt als loper. Het verbetert je loopeconomie, je haalt meer uit iedere pas. En er is meer! Ik citeer Bryan: “Zo zorgen sterkere glutes ervoor dat je heuphoogte in stride groter is; dit betekent dat je voeten een meer ‘stotend’ contact maken op de grond, in plaats van een meer scheppende beweging (bij lagere heupen). ‘Scheppen’ is niet alleen minder efficiënt, het verhoogt ook je kans op hamstringblessures.”

Regelmatig maak ik mee dat mensen zich melden voor een hardlooptraining met de vraag hoe ze kunnen leren lopen zonder opnieuw last van hun knie, enkel, heup of onderrug te krijgen. Natuurlijk kan ik als looptrainer wel het een en ander over een goede looptechniek leren, maar voor blessurepreventie is krachttraining onontbeerlijk. En kamp je al regelmatig met blessures, dan moet je niet aankloppen bij een looptrainer, maar bij de fysiotherapeut.

Als je echt van hardlopen houdt, dan wil je dat natuurlijk tot op hoge leeftijd blijven doen. Ik wel tenminste. Dan is even werken aan die spieren binnen de muren van een sportschool eigenlijk maar een kleine investering. En zoals met alle sport: als je een doel hebt en weet waar je het voor doet, wordt het vanzelf leuk!

Hardlopers zijn liever buiten. Het vooruitzicht om binnen in de weer te gaan met gewichten is voor hen niet zo aanlokkelijk of zelfs ronduit afschrikwekkend. ‘En wat moet je met die extra spiermassa? Dat is alleen maar extra ballast.’ Hardlopen en krachttraining, het blijkt een lastige combinatie.

Bij de Vondelgym hebben we een heel stel trainers rondlopen die verschrikkelijk veel verstand hebben van de werking van het menselijk lichaam en van de spieren in het bijzonder. Veel van deze trainers vinden hardlopen trouwens verschrikkelijk, maar dat terzijde. Onlangs vroeg ik ze hoe zij aankijken tegen hardlopen en krachttraining. Op die vraag kreeg ik heel wat nuttige reacties.