In 2010 overlijdt de Amerikaan William Flint bij een fietsongeluk. Zijn familie klaagt twee jaar later sportplatform Strava aan. Flint crashte namelijk toen hij probeerde een scherpe tijd neer te zetten op een Strava-segment. De onfortuinlijke amateurwielrenner had zich zo laten opjutten door de sportieve social-media website, dat hij dodelijk veel risico nam, zo betoogde de advocaat van de familie.

Foto: Pim Rinkes

Voor wie Strava niet kent: de wereld is inmiddels opgedeeld in segmenten. Het park hier om de hoek kent bijvoorbeeld een ‘hek naar hek sprintje’ van 100 meter, ‘Westerpark, Railway track’ van 900 meter of ‘Westerpark Turning Point sprint’ van 200 meter. En dat zijn er nog maar een paar. Wereldwijd rennen en fietsen sporters op die segmenten extra hard om hun eigen prestatie of die van een ander te verbeteren.

Vorige week kreeg ik een mailtje van Strava waarin mij werd verteld dat ene John mijn Course Record op ‘De bretten richting Halfweg heen (tot de trap)’ (2,9 km) had verbroken met 33 seconden (!). “Terugpakken!”, dacht ik meteen. Ergens snap ik de redenering van die familie van de onfortuinlijke Flint dan ook wel. Een app als Strava moedigt je aan om extra gas te geven op bepaalde stukjes openbare weg.

Dat een app je dood injaagt is natuurlijk onzin, dat zo’n app je de kop gek kan maken, klopt als een bus. Dat geldt niet alleen voor Strava. Andere sportieve social media als Nike+ of Runkeeper hebben hetzelfde effect. Ze moedigen je voortdurend aan nieuwe doelen te stellen of challenges aan te gaan. Wat nog versterkend werkt, is dat al je Strava-connecties of Nike-friends mee kunnen kijken. Heel gezellig allemaal, maar een tikje riskant in de handen van competitieve sporters. Als je jezelf op iedere run pusht om hard te gaan, zit je na een tijdje vooral met blessures op de bank. Apps vertellen je zelden dat je minder of minder hard moet lopen, terwijl dat vaak goed advies is.

Sta Strava eens in de zoveel tijd toe jou gek te maken. Kies in de buurt een paar segmenten uit: tussen de 200 meter en anderhalve kilometer. Probeer tijdens een zogeheten fartlek-training op al die segmenten je pr of zelf het course record te breken. Dus stukje rustig, hard op een segment, stukje rustig, gas erop, enzovoort. Leef je uit. En doe de volgende keer weer normaal. Leuk al die techniek, maar jij bent de baas.