Maar nu écht… Over het
vinden en behouden van motivatie

Welkom in 2017! De
pepernootjes zijn terug naar Spanje, de oliebollen zijn op en het laatste
restje Champagne in je glas zal inmiddels zijn opgedroogd. Alles wat nu nog
rest zijn, jawel, de goede voornemens die je tegen beter weten in weer op een
blaadje krabbelt en zorgvuldig tegen de koelkast aan hebt gemept. Want dit jaar
ga je er écht voor. Echt minder drinken, écht stoppen met roken en 2017 wordt
dan ook écht je sportiefste jaar ooit. 2016 was gewoon de warm-up, toch?! Precies.

Nu zal ik je eens iets
geks vertellen, begin 2016 stond dit voornemen een keer niet op mijn lijstje en tóch kan ik met volle
overtuiging zeggen dat ik dit jaar fitter ben geweest dan ooit. Ik heb doelen
kunnen zetten en behalen. Ik voelde me sterker en gezonder dan ooit. Nee, ik
heb die glazen witte wijn en hamburgers waar ik zo dol op ben niet aan de
wilgen gehangen of strenge schema’s gevolgd. Het verschil zat hem in mijn
motivatie, waar deze eerst bestond uit het nastreven van een strakker lijf en
een fitter voorkomen stond ik er in 2016 omdat ik er wílde staan, omdat ik wat
ik aan het doen was leuk vond. Intrinsieke motivatie met een mooi woord,
motivatie uit de persoon zelf omdat hij/zij het zelf wíl. Dit in tegenstelling
tot extrinsieke motivatie waarbij de motivatie van een externe bron komt,
buiten jezelf dus. Zoals bijvoorbeeld een fysiotherapeut of diëtist die je
duidelijk maakt dat het tijd is voor verandering. Ook doelen die eindig zijn
zoals dat strakke lijf blijken niet altijd een schot in de roos, want wat doe
je als dat doel bereikt is zonder onderweg plezier te maken? Waar haal je dan
de motivatie vandaan om dat behaalde doel te onderhouden..?

De kans dat ook jij door
zult zetten in 2017 is dus het grootst als je voor jezelf een plekje weet te
vinden bovenaan dat motivatie spectrum en er dus te staan voor jezelf en je
eigen plezier. Hierbij wat tips van mij en mijn CWB vriendinnen, die met mij
die motivatie piramide bedwongen hebben dit jaar. Dit is wat ons die trap op naar
boven geholpen heeft.

Vind jouw sport/jouw
manier van bewegen en geef die ook echt een kans

De kans is groot dat je
eerste Crossfit-/Powerlift-/Zaktraining een groot faal-festijn is. Niet zo gek
als je dit nog nooit eerder deed. Maar probeer dingen uit. De ene training is
de ander niet en met de lesmethode van de ene trainer klik je maar met die van een
ander misschien niet. Probeer dingen uit en gooi niet meteen het bijltje neer. Als
mensen tegen ons zeggen niet van sport te houden is ons antwoord meestal dat ze
gewoon hun manier van sporten nog niet gevonden hebben.

Vind je tribe

Deze ligt voor ons nogal voor de hand, wij begonnen met een appgroepje om tactiek uit te wisselen en inmiddels zijn we een Instagram account, een blog en een vriendinnenweekend verder. Maar ook naast dit groepje hebben we zo ontzettend veel fijne mensen leren kennen tijdens het sporten. Groot gelijk als je middenin je workout sessie niet zit te wachten op smalltalk. Maar maak na afloop eens een praatje met iemand aan de bar als je hun workout er te gek uit vond zien. Doe een zaktraining, twee man op een zak dat schept vast al een band. Er zijn ook te gekke eventjes om like-minded people te vinden; de Crossfit Qualifiers, de Fast Five en de Powermeets om er maar een paar te noemen. Wedden dat je met veel meer plezier gaat als je weet dat er vrienden zijn om samen mee te zweten.

Stel de ‘waarom?!’ vraag

Waarom moeten mijn knieën naar buiten als ik Squat of Deadlift? Waarom moet ik de zak op die plek raken? Waarom is interval training goed voor je? Als je weet waaróm je iets doet, is de kans op resultaat niet alleen groter maar ook de kans dat het je interesse wekt en je je daardoor juist verder kunt ontwikkelen. Ontwikkelen en leren zijn dan ook weer mooie factoren die bijdragen een blijvende motivatie.

Praat met je coaches

Bij de Vondelgym hebben we het geluk te kunnen werken met een stel briljante coaches met verschillende (topsport) achtergronden. Er loopt dus een enorme encyclopedie aan kennis rond, durf daar gebruik van te maken. ‘Onze’ Crossfit coaches vertelden ons met zoveel enthousiasme en kennis over hun belevenissen in de sport dat we niet anders konden dan verslaafd raken aan deze vorm van trainen. Luister, leer en voedt daarmee die motivatie.

Zoals elk verhaal, heeft ook deze een moraal. Laat die voornemens los, ga gewoon aan de slag, kijk om je heen en neem het in je op. Je zult meer lol beleven en de juiste motivatie vinden als je weet wat je aan het doen bent en waarom en als je lekker in je vel zit omdat je met vol vertrouwen je workout uitvoert. Voor je het weet leven we alweer in 2018 omdat jij als een sky-rocket gemotiveerd dit jaar door bent gevlogen!

Dit jaar gaan wij van Chicks with Barbells proberen je met deze columns wat extra duwtjes in de rug te geven. Elke maand een motiverend stukje of een paar van onze favoriete workouts waar jij ook mee aan de slag kunt!