Als een blank vel ligt hardloopjaar 2017 voor je. Het is half januari en je weet; het is tijd om die leegte te vullen. Doelen stellen voor dit jaar. Hoe doe je dat? Hoe stel je je doelen op hardloopgebied zo dat ze ergens op slaan, maar ook genoeg uitdaging bieden?

“Denk je dat ik in het najaar een marathon kan lopen?”, vroeg een loper laatst tijdens een training. Het m-woord komt in december en januari regelmatig voorbij. Die marathon, dat blijft voor heel veel hardlopers toch een topper op de bucket list. Het is dan ook een heel mooi doel en voor een groot deel van de hollende mensheid een realistisch doel. Maar! Stel jezelf een paar vragen voordat je die najaarsmarathon in je agenda zet.

Waarom wil je het? Het is er een beetje op gaan lijken dat een marathon iets is, wat je als hardloper gedaan moet hebben. Alsof je pas echt meedoet als je die 42 kilometer en 195 meter hebt afgelegd. Dat is natuurlijk totale onzin. Je bent een hardloper als je af en toe je loopschoenen aantrekt en jezelf overwint. En net zoals je in de professionele topsport sprinters hebt, 5km-specialisten én marathonlopers, heb je dat ook onder recreatieve lopers. Niet voor iedereen is een marathon de meest geschikte afstand.

Heb je tijd om ervoor te trainen? Als je comfortabel een marathon wilt lopen, zul je zweet én tijd moeten investeren. Je moet zeker drie keer in de week trainen, maar liefst nog een keer meer en als je gaat voor een snelle tijd misschien zelfs nog vaker. En met ‘tijd hebben’ bedoel ik niet alleen de tijd dat je aan het rennen bent, maar ook tijd voor herstel en voldoende nachtrust. Lukt het je een paar keer per week net om je kilometers te maken, maar moet je direct na de training door naar je werk of sociale verplichtingen, dan heb je eigenlijk te weinig tijd.

Hoeveel loop je nu? Als je nog nauwelijks hardloopervaring hebt, is het trainen voor en het lopen van een marathon niet iets waar je haast mee moet maken. Neem de tijd om een solide basis te leggen. Leer eerst eens een goede tien kilometer te lopen, een sterke tien mijl of een knappe halve marathon. Vind je het dan nog steeds leuk, ga dan pas nadenken over een marathon. Geloof me; je leven als hardloper is ook compleet zonder marathon.

Dus, wat ga je doen dit jaar? Vijf kilometer zonder stops leren hardlopen? Een jaar lang iedere week minstens twee keer lopen? Minimaal 1500 kilometer rennen in 2017? Je tijd op de 10 kilometer verbeteren? In iedere provincie aan een race meedoen? Elke dag een mijl lopen? Je eerste halve marathon? Trailrunning?

Maak het zo gek als je wilt, maar stel wel doelen. De praktijk leert dat een sportief bestaan veel makkelijker vol te houden is als er een reden is om je loopschoenen te strikken, als je weet waar je het voor doet en als dat doel je hart sneller laat kloppen.

Wat je ook kiest: veel plezier!