Trainen voor een marathon en in die voorbereiding nooit meer dan 14 kilometer lopen. Dat kan dus. Een jaar of vier geleden zorgden hardlooptrainer Stans van der Poel en sportondernemer Koen de Jong voor veel opschudding in de hardloopwereld toen zij met hun Sportrusten-schema kwamen. Eigenlijk heet de methode overigens Energy Control, maar deze manier van trainen is bekend geworden onder de naam Sportrusten.

Inmiddels zijn er al duizenden lopers die er een marathon mee voltooiden. Ik schreef er hier al eerder over. We willen deze zomer bij de Vondelgym in de aanloop naar de Amsterdam Marathon een marathonvoorbereiding volgens Energy Control-methode aanbieden.

Hoe dan? Hoe is het mogelijk dat je met zo weinig kilometers in de benen die 42 kilometer en een beetje uitlopen? Heel kort door de bocht: je zorgt dat je superfit bent en je bewaart de grootste belasting voor de dag dat je de marathon loopt.

De kern van het trainen volgens Energy Control is niet die veelbesproken 14 km, maar het trainen op hartslag én veel aandacht voor ademhaling. In de 100 dagen voor jouw geplande marathon zijn deze vijf punten leidend (bron: sportrusten.nl ): iedere dag een ademhalingsoefening, kort voor het lopen twee minuten een ademhalingsoefening (zodat je ontspannen aan je training begint), drie keer in de week hardlopen, één keer per week heel rustig lopen, één keer per drie weken intensiever of langer lopen.

Zelf geloof ik nog steeds dat je met het Energy Control-schema niet je snelste marathon gaat lopen. Mijn droom om ooit een marathon in minder dan drie uur te lopen, verwezenlijk ik niet met dit schema. Ik ben ervan overtuigd dat ik daarvoor echt meer kilometers moet maken. Trainer Martijn Rodijk – met wie we bij Vondelgym gaan samenwerken – denkt daar anders over. Tot nu toe zijn er drie mannen die met dit schema onder de drie uur hebben gelopen. Maar als ik me niet vergis, hadden die al eens een snellere marathon gelopen pre-Sportrusten.

Voor heel veel recreanten met een marathonwens geldt dat ze die marathon vooral willen uitlopen. Vaak niet dat ze koste wat kost het uiterste uit hun lijf willen persen voor een zo snel mogelijke marathon. En als ze dat wel willen, is dit in veel gevallen gene realistische wens. Waarom niet? Omdat ze eigenlijk de tijd die nodig is voor keihard trainen niet hebben. Belangrijker nog; de tijd die nodig is om fatsoenlijk van de trainingsarbeid te herstellen ontbreekt. Acht, negen of tien uur op je werk in een bureaustoel zitten, is namelijk geen goed herstel. En ik weet dat de toch zeer fitte man achter Sportrusten Koen de Jong in een paar pogingen niet verder is gekomen dan 3 uur en 6 minuten.

Voor veel leden van onze Vondelgym geldt dat ze drukke banen hebben en vaak ook nog een stevig sociaal leven. Ze willen naast het hardlopen liefst ook nog een keer crossfitten, kracht trainen of boksen. En dan is er nog die marathondroom. Voor deze groep is is het Energy Control-schema ideaal. Wel serieus en hard trainen, maar dan met veel minder belasting van de ‘loopmachinerie’ en minder tijdsinvestering.

In de nogal conservatieve hardloopscene wordt fronsend naar de ‘nieuwlichterij’ van Energy Control gekeken. Wie een marathon wil lopen moet nu eenmaal veel kilometers maken, is de heersende gedachte. Heb je die tijd niet, loop dan geen marathon. En dat vind ik onzin. Waarom zou je het niet op een andere manier kunnen doen? Een manier die goed past bij de moderne recreatieve sporter?

En ik zelf? Op dit moment train ik op de traditionele manier voor de Leiden Marathon. Ik hou enorm van die lange duurlopen. Eind mei begin ik met een eigen trainingsgroep, buiten de Vondelgym om, te trainen naar de najaarsmarathons. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Kies er een die bij je past.

(Ben je lid van de Vondelgym en heb je interesse in de marathonvoorbereiding volgens Energy Control? Mail klaas@ vondelgym.nl voor informatie over het programma en de bijkomende kosten.)