Yesssss de
Olympische Spelen 2018 zijn begonnen!!

Met in totaal 17 medailles (t.t.v. schrijven) voor ons land zijn de winterspelen volop aan de gang! Niet alleen in Korea, maar
ook hier in onze eigen gym vonden de Vondelgym spelen plaats. Het enthousiasme, de gedrevenheid, de discipline, prachtig om naar te kijken. Het leven van eentopsporter is net een achtbaan, van hoge pieken naar diepe dalen. Je zal alstopsporter naast het fysieke aspect, ‘mentaal’ sterk in je schoenen moeten staan(mental toughness). Maar wat is dateigenlijk en hoe kunnen wij dit in ons (sportieve) leven toepassen?

De meningen over wat mentaal sterk zijnbetekent, kan opgedeeld worden in twee groepen. De eerste groep ziet mentalesterkte als een sterke wil hebben om het beste resultaat neer te zetten,waarbij fysieke pijn en mentale barrieres worden gezien als obstakels dieoverwonnen moeten worden. Een allesomvattende wil om te winnen is volgens deze definitie nodig om mentaal sterk te zijn. Je wilt je doel bereiken ongeacht wat je tegenkomt (blessures, emotionele uitputting)!

De tweede groep ziet mentaal sterk zijn ookals een sterke wil om de beste resultaten neer te zetten, maar daarbij wel
steeds afwegend of het doel de middelen heiligt. Je gaat er volop in, maar weegt wel af of de offers die je zult moeten maken de verwachtte prestatie welwaard is.

In het dagelijks leven, staan wij geregeld voor keuzes en streven wij ook specifieke doelen na. Passen wij ‘mentale
sterkte’ toe zoals Ronnie Coleman (achtvoudig mr. Olympia, maar inmiddels rugoperatie nr. 7 achter de rug) of nemen wij pas op de plaats zoals Federer (tijd voor herstel na knieblessure gedurend succesvol seizoen)? Waar trekken wij onze eigen grens?

Neem in ieder geval de volgende punten voor
jezelf in acht:

1. Zorgplicht! Het is bewezen dat gestraft worden minder goed werkt dan beloond worden. Neem je verantwoordelijkheid en zorg goed voor jezelf en beloon jezelf bij succes. Dwing jezelf niet over je breekpunt door jezelf te kleineren of tegen jezelf te schreeuwen.

2. Ben bereidwillig om te falen. Om resultaat te kunnen behalen, moet je durven falen. En s ucces behaal je niet in je comfortzone, je zult er voor moeten investeren!

  1. Wees eerlijk en reflecteer. Doe dit elke dag, wees eerlijk tegen jezelf, wat heb je beter
    gedaan en wat kan je volgende keer anders doen?
  2. Verwacht niet gelijk resultaat. Doelen bereiken kosttijd. Ga voor lange termijn succes.
  3. Omarm positiviteit en productiviteit. Zoek de juiste mensen om je heen. Mensen welke gefocust zijn op het vooruit kijken,positief, ondersteunen en je motiveren om vooruit te komen! Mensen excelleren wanneer ze personen om zich heen hebben die ze hun eigen keuzeslaten maken, die ze kunnen vertrouwen, met wie ze goede relaties kunnen opbouwen en die ze het gevoel geven dat ze goed zijn in wat ze doen.

 

Elke week een nieuwe “PR” eisen van jezelf vergt veel van je. Streef naar je eigen medailles, maar luister naar je lichaam.

Herken jij jezelf of iemand anders hier ook in en kun je nog wat aanvullende tips gebruiken ?
Ik ben benieuwd!

Liefs,

Ayeh