Nu het weer vroeger donker wordt en de temperatuur daalt, kan het heel goed zijn dat jouw innerlijke klok én jouw motivatie even een dipje hebben.

En sure, hartstikke gezellig al die pepernoten en chocoladeletters (nu al) in de schappen, kaarsjes op tafel en dekentjes op de bank, maar al dat snoepgoed en die knusheid helpen jou precies nergens mee als het gaat om het halen of volhouden van jouw doel en missie. Mits jouw doel een aantal kilo erbij is tussen nu en oudejaarsavond. Dan wel. Verander dan vooral niets.

Mijn eerste ingeving – op iedere smoes die ik hoor en dat zijn er veel – is dan ook vaak: niet zeuren, gewoon gáán. Maar ik kan me voorstellen dat je dat ietwat kort door de bocht vindt. Daarom heb ik eens goed nagedacht wat mij nu eigenlijk naar de gym helpt, óók als het regent of koud is. Of wat mij langs de schappen met pepernoten en chocolade laat rennen.

Bepaal een meetbaar doel

En dat bedoel ik inderdaad net zo suf als ik het zeg. Maar bepaal een meetbaar doel. Of het nu een, twee of vijf kilo afvallen is, 5 km hardlopen aan een stuk, 100 kilo deadliften of een strikte pull-up. Schrijf dat doel op. Bedenk dan hoe je dat gaat doen. Wat heb je er voor nodig? Wanneer wil je dit bereikt hebben? Houd bij hoe het gaat. Hoe verloopt jouw progressie? Wat kan er beter? Wat zijn je valkuilen? Door doelen op te schrijven – en wat mij betreft plak je er plaatjes bij – wordt het inzichtelijk en ‘echt’.

Switch it up

Vier keer per week in het krachthonk staan en met dumbbells zwaaien kan gaan vervelen. Ik kan me dat niet voorstellen, maar sommige mensen vinden krachttraining intens saai. Ok, ok, er zullen ook andere toffe sporten bestaan die je kunt doen. Maar waarom ga je dat niet eens doen dan? Switch it up! Houd het leuk. Als je krachttraining meer dan een of twee keer per week te veel – of te saai – vindt, kies dan eens voor een boxclass, doe mee aan een WOD of boek een yoga-klas. Ik moet toegeven dat zelfs ik dat wel eens doe. In uitzonderlijke situaties. Like, eens per jaar ofzo. Nee maar zonder flauwekul, houd jouw trainingen leuk en boeiend voor jezelf. Iets wat je niet leuk vindt om te doen, ga je niet volhouden. Dat weet je.

Zoek afleiding

En dat bedoel ik meer wanneer je een (vr)eetbui voelt aankomen. Of een ‘zin in iets maar ik weet niet wat bui’. Of wanneer de chocolade in de voorraadkast jouw naam roept terwijl je op de bank ligt. Of in de supermarkt staat en er ineens pepernoten in jouw mandje liggen. In dat laatste geval: leg de pepernoten terug. Nu. Loop terug en leg ze netjes weer in het schap. Ok, goed zo. En door naar de kwark.

Intens saai. Ik weet het. Maar het is het een of het ander. Het is óf je doelen achterna, of iedere keer terugvallen door minder slimme keuzes. Ik zeg niet dat je nooit pepernoten mag eten, of alleen nog mag kauwen op een blaadje sla, maar zo’n zak pepernoten gaat leeg. Op een avond. Of in een half uurtje als je even je best doet. Mijn oplossing? Haal die dingen niet in huis. Het duurt echt nog wel even voor het 5 december is, en ik weet zeker dat ze er tegen die tijd nog liggen. Naast de paaseitjes.

Toch in huis gehaald en je hebt ze al in je gezichtje gestopt? Zak dichtdoen, weg leggen, accepteren en iets compleet anders gaan doen. Je kast opruimen, je schoenen poetsen, de hond uitlaten, de auto wassen of je achterband plakken. I don’t care, maar verwijder jezelf van de plek waar het snoepgoed ligt.

Beperk de situaties waardoor jij gaat (over)eten. Ga op tijd slapen, beperk of matig je stresslevel of ga op zoek naar een oplossing voor jouw stress. Beperk al die ‘ja-maar’ momentjes. Geheel stressvrij leven is nagenoeg onmogelijk en niemand is 24 uur per dag ongevoelig voor snacks en snoep I know, maar blijf niet hangen in zelfmedelijden.

Ga er op uit

De komende maanden ga je waarschijnlijk heel veel feestjes, etentjes en schoonmoeders zien. De feestdagen komen er aan, avondjes zijn gezellig en knus, en warme chocolademelk is veel lekkerder dan groene thee. Buiten is het donker en koud en guur en de gym is zeker tien minuten fietsen. ‘Ik ga morgen wel’. Nee. Je gaat vandaag. Want je zou drie keer per week gaan (zie stap 1).

Hoe makkelijk is het om thuis te blijven na een lange werk- of schooldag. Hoe heerlijk zit jouw huispak. En je sloffen. Vast super lekker. Maar mijn pro-tip is: trek direct na thuiskomst (of na opstaan) jouw gymkleding aan en zet je tas klaar. Schrijf in je agenda wanneer je gaat trainen (zie stap 1: opschrijven is realiteit) en streep af als je bent geweest. Koop dat nieuwe t-shirt of die nieuwe sneakers als jou dat extra motivatie geeft. Geen zin in de gym? Maak dan een wandeling, maar ga iets doen. Ga er op uit en voorkom dat je in een (gym)dip raakt.

Kies de juiste supplementen

Dit klinkt vast als een goedkoop reclamepraatje, maar ik geloof niet dat ik onder stoelen of benches steek dat ik fan ben van de Body&Fit shop. Mijn punt is, neem naast volwaardige voeding ook de juiste supplementen. Zeker ‘nu de R in de maand zit’. Really An? Ja echt. Ik heb standaard Vitamine D3, visolie, multivitamine en vitamine C in mijn kast staan en neem dat iedere dag trouw. Het helpt jou fit te blijven, lichamelijk, maar ook geestelijk.

Je hoeft echt niet 23 verschillende potjes te kopen, stick with the basics en ga na wat jij extra nodig hebt om energiek en fit te blijven.