“When you listen to yourself, everything comes naturally. It comes from inside, like a kind of will to do something. Try to be sensitive. That is yoga.” ― Petri Räisänen.

Yoga is een eeuwen oude levensstijl die eigenlijk pas een korte tijd in de Westerse wereld is een plekje heeft veroverd. Het is binnen mum van tijd een enorme trend geworden en is in sneltreinvaart deel geworden van het leven van velen. We hebben de yoga ontdekt en geïntroduceerd als tegenhanger van ons drukke bestaan van tegenwoordig. Om ons te helpen het hoofd leeg te maken en goed in je vel te zitten. Door alle snelle ontwikkelingen binnen onze samenleving is ook de yoga mee aan het veranderen. Dat is niet altijd erg. Verandering is iets waarvoor in de yoga altijd aandacht is geweest. Niets blijft wat het is. Alles verandert constant. Anicha. Waar het gevaar wel op de loer ligt is dat er steeds meer misvattingen in de yoga practices van tegenwoordig sluipen en dat essentieel zaken steeds meer op de achtergrond raken. En de verkeerde wegen die we inslaan hebben alles te maken met de manier waarop we de yoga in het westen praktiseren.

Doordat we in een prestatiemaatschappij leven en we daar inmiddels in uitblinken, luisteren we heel slecht naar onszelf. Op allerlei fronten neemt de druk om te presteren, om er goed uit te zien en om dag en nacht te shinen steeds meer toe. We zijn bezig met de buitenkant, met wat anderen van ons vinden en we zijn op allerlei vlakken altijd competitie aan het voeren. Het resultaat is dat we vervreemden van onszelf en ons doel van de yoga volledig voorbij rennen.

Wanneer je een yogi met een enigszins traditionele achtergrond vraagt wat yoga voor je kan doen dan zul je waarschijnlijk iets horen in de trant van awareness en consciousness, listening to your innerself, being in the present moment, etc. De essentie van yoga is dat je connectie maakt met jezelf en je niet laat leiden en afleiden door externe invloeden of door het ego. Het draait niet om fysieke prestatie of wat voor prestatie dan ook. De fysieke practice is een tool om je ook niet meer te hoeven laten beperken door je eigen lichaam of door de zaken om je heen, zodat je op zoek kan naar verlichting. Ik weet dat het ietwat vaag klinkt voor sommige mensen, maar wanneer je het niet te ingewikkeld omschrijft denk ik dat iedereen begrijpt dat het fijn is om je geen zorgen te maken, niet te piekenen en te stressen, je bewust te zijn van jezelf en waar je mee bezig bent en lekker in je vel te zitten.

Met onze eigen vernieuwde yoga-aanpak van tegenwoordig, introduceren we, vaak onbewust, steeds meer vervelende zaken die eigenlijk totaal niet in het yoga wereldje thuis horen. Er zijn tegenwoordig zo veel vormen van yoga en gekke mengels gemaakt dat het zelfs moeilijk is om uit te leggen wat de do’s en don’t zijn, maar als advies denk ik dat je altijd goed moet luisteren naar jezelf en houd het woord ‘balans’ in je achterhoofd. Vaak kiezen mensen juist voor datgene dat ze niet écht nodig hebben. Iets wat je makkelijk af gaat is vaak veel leuker en daarom doe je het eerder, maar datgene dat weerstand oproept is vaak waar je juist je aandacht naar toe moet brengen en waar veel te halen valt.

Wanneer je de actievere yoga stijlen doet en jezelf volledig uitput in een snelle les zonder naar je lijf te luisteren, dan is de kans groot dat je jezelf geweld aandoet, je blessures krijgt of een soort van yoga-burn-out krijgt. Nog een klein puntje wat ook wel belangrijk is om je niet door te laten leiden in je yoga les is je figuur. Wanneer je alleen naar je les gaat om aan je figuur te werken en om wat leuke dingen te showen op je Instagram profiel, dan zou ik toch een andere sport overwegen, want al deze redenen gaan je alleen maar tegenwerken. Je raakt gefrustreerd, je wordt ongeduldig, je wordt er helemaal niet fitter van, maar juist hondsmoe en als het een beetje tegen zit zit je zo met een nek, heup of rug blessure. Wanneer je practice een workout wordt is het geen yoga meer. En als het je daarom gaat, zijn er veel betere sporten om je in uit te leven. Anderzijds, wanneer je alleen maar yin lessen volgt, wordt je misschien wel lekker relaxed en opgerekt, maar bouw je totaal geen kracht, balans en mobiliteit op. Een echte yoga practice doe je ook niet eens in de zoveel tijd of even tussendoor. Wanneer je een regelmatige, op maat gemaakte practice voor jezelf beoefent, kun je het ook gaan gebruiken op het moment dat je van je matje afstapt en wordt het een onderdeel van je dagelijks leven.

Wanneer je jezelf dus wilt verrijken met een yogalifestyle, is het echter wel van groot belang hoe je de yoga les op je matje benadert. Wanneer je om je heen gaat kijken en jezelf met anderen gaat meten, sla je direct de plank mis. Competitie is een woord dat nergens in de yogafilosofie te vinden is. Wanneer jij je grenzen moedwillig negeert op het moment dat je naast iemand staat die alles zonder moeite lijkt te doen en jezelf vervolgens op gaat leggen dit te evenaren, is het enige wat je er uiteindelijk uit haalt pijn en frustratie en ben je slachtoffer van de competitieve mindset die zich zo diep geworteld heeft in onze samenleving. Misschien heeft degene die naast je staat er al 15 jaar dagelijkse practice op zitten, bij de meesten is het echt niet vanzelf gekomen. Geduld is een zeer schone zaak in de yoga. En daarnaast is het ook nog eens zo dat je niet een goede yogi bent wanneer je ingewikkelde poses kan komen, maar juist door dicht bij jezelf te blijven.

Geen competitie met anderen dus. Maar ook niet met jezelf. Wanneer het je insteek is jezelf en je eigen practice streng te bekritiseren en vindt dat je iedere les beter moet zijn dan de vorige, dan kun je ook beter stoppen met je yoga lesjes. Leg jezelf niet een te strak regime op, maar bepaal je eigen ritme. Je voelt je niet iedere dag hetzelfde en accepteer dat het soms prima gaat, maar soms ook wat minder. Een dagelijkse yoga practice is prima, maar niet wanneer je het als sport benadert. Wanneer alles pijn doet, je je in geen enkele beweging of pose een beetje fijn voelt en diep van binnen eigenlijk alleen voor savasana komt en voor het feit dat je kan afvinken dat je geweest bent, kun je het beste even een yoga-pauze nemen. Je doel moet nooit zijn om de pose zo goed mogelijk uit te voeren, want wanneer je nog niet sterk of flexibel genoeg bent om de oefening goed uit te voeren kun je beter een stapje terug doen. Als je je eigen grenzen over gaat, kan dat serieuze schade aan je lichaam opleveren en heeft het vrijwel zeker ook geen goede resultaten voor de geest. Een andere hedendaagse manier om met yoga om te gaan en die weinig tot niets oplevert, maar die misschien nog vaak vergeten wordt, is dat, wanneer je les je geen enkele moeite kost, je geen enkele verandering voelt op den duur en je na je les weer volop het leven van alledag in duikt, kun je er ook altijd een tandje bijzetten. Het zou namelijk wel heel bijzonder zijn wanneer jij degene bent die totaal geen beperkingen meer heeft van lichaam en geest, totale verlichting heeft gevonden en Buddha al voorbij bent. Wanneer je helemaal blanco begint met yoga lessen, is het vaak even wennen. Het is niet te vergelijken met de meeste sporten, want het heeft naast het fysieke aspect een hele hoop meer. Het kan confronterend zijn om naar binnen te gaan en echt te voelen hoe het met je is en waar je jezelf mee kan voeden in je yoga les, maar op die manier behaal je wel het meest gewenste resultaat. Zie het aanvoelen van je eigen grenzen niet als falen, maar juist als een sterke eigenschap. En wanneer je eigen grenzen altijd bij blijft stellen, je een regelmatige practice hebt en een goede dosis geduld dan is jou eigen yoga les echt een verrijking van je leven.