Op dit blog deelt Klaas Boomsma zijn liefde voor en kennis van het hardlopen. En hoopt jou te motiveren om ook lekker te gaan lopen.

Een marathonloper op de cover van Men’s Health. Zie jij het voor je? Nee hè? Ik ook niet. Hoewel zo’n tanige kilometervreter zeer waarschijnlijk veel meer trainingsarbeid in dat lijf heeft gestoken dan de meeste mannen die wel de cover halen, is een langeafstandslichaam niet iets waar de hoofdredacteur voor warm zal lopen. Laat staan de lezers.

Marathontraining is dan ook iets wat niet erg aansluit bij de tijdgeest, bij onze huidige beeldcultuur. Het is niet voor niets dat er zoiets bestaat als deze hashtag, die je nog wel eens ziet onder Instagramfoto’s van gymbunny’s of andere liefhebbers van ijzerwaar: #nocardio.

Trainen voor lange afstanden is niet sexy. Als je het bekijkt in het licht van de no cardio-cultuur. Je werkt je heel veel uur helemaal kapot. Vaak alleen, altijd buiten en in weer en wind. Daar krijg je zeker wat voor terug: snelheid en uithoudingsvermogen. Een duursporter wordt daar heel blij van, maar qua spiegelbeeld? Je trekt er geen volle zalen mee.

Toch is het, zeker ook voor crossfitters en weightlifters, belangrijk om aan cardiotraining te doen. En dan bedoel ik geen resistance training, maar ouderwets een eind fietsen op de stationary bike of gewoon een half uur op rustig tempo op de loopband. Hoeft echt geen tien kilometer te zijn, maar als je helemaal geen onversneden cardiotraining doet, dan kun je een mooi geboetseerd lichaam hebben, maar je hart beukt uit je borst als je een trap op rent. In een artikel op http://www.readpt.com, waar een collega-(kracht)trainer bij de Vondelgym me op wees, werd dit zo omschreven: like a Mack truck with a Prius engine.

Dat grote lijf heeft een sterk hart nodig. Zeker als die forse torso dagelijks een overload aan spek, eieren en andere cholesterolrijke meuk binnenkrijgt, moeten die motor en alle ‘leidingen’ daaromheen schoon en in shape gehouden worden. Dus: cardio, baby!

Ook andersom geldt het trouwens. Een duursporter die nooit iets aan krachttraining doet, ‘rijdt’ rond met een Formule 1-motor in een Opel Corsa uit 1989. Om te voorkomen dat de wielen eraf rollen en je onderweg een paar deuren en een motorkap verliest, is er krachtwerk aan de winkel. Sterke benen en een sterke core heb je voor het lopen nodig. Over hoe duursporters het best aan krachttraining kunnen doen, verschillen de meningen – what else is new when it comes to fitness?

Weinig gewicht, veel herhalingen was lange tijd het devies, maar die opvatting lijkt achterhaald. De trend gaat nu meer naar ‘flink gewicht, weinig herhalingen’, je bent immers krachttraining aan het doen en geen verkapte duurtraining met gewichten.

Waar geen twijfel over bestaat, is dat een bodybuilder geen rappe tien kilometer loopt, laat staan dat die een hele of halve marathon kan lopen. Gespierde spijker is het doel. Je wordt er geen Instagram-hit mee, wel een ster op Strava.