“Nu ik als trainer werk, mag ik elke dag mensen helpen, motiveren en inspireren. Dat is wat mij betreft het mooiste werk dat er is! Ook mooi aan mijn nieuwe beroep: ik zal nooit uitgeleerd raken en kan mezelf altijd blijven ontwikkelen. Werken aan je eigen uitdagingen – ‘zwaktes’ klinkt zo ongezellig – is daar een belangrijk onderdeel van. Zeker ook op gebied van beweging. Door een gebrek aan mobiliteit in mijn heupen en enkels moet ik veel tijd en werk in mobiliteitstraining stoppen. In mijn geval betekent het ook dat een van de belangrijkste bewegingen heel lastig is. De moeder van de booty building exercises. De Squat.

Uit ervaring weet ik dat ik verre van de enige ben met dit probleem. Zie maar eens met behoud van vorm op die magische 90-graden hoek te komen. Reden om deze oefening te vermijden? Mooi niet! Dus om jou en mezelf te motiveren deze oefening helemaal onder de knie – flauwe woordgrap – te krijgen, een paar goede redenen om de Squat volledig te omarmen.

Een sterkere core

Een sterke core geeft je een betere balans en zorgt ervoor dat zaken in het dagelijks leven makkelijker worden. Denk aan lopen, fietsen, tillen. Daarbij is de kans op lage rugklachten een stuk minder als je middel sterk is.

Verbeter je flexibiliteit

Die in de heupen en enkels dus, maar ook je kniegewrichten train je mee. Mits je hem goed uitvoert! Geen schande om eens aan één van de trainers in je gym te vragen eens naar je Squat te kijken.

Squats kun je altijd en overal doen. Op reis voor werk of plezier en even geen inspiratie? Squatten kan altijd en overal, brengt me bij het volgende punt…
Nooit saai
Met de Squat kun je eindeloos variëren. Maar er een Jump-squat van, voeg gewicht toe of doe een elastiek om je benen. Reden genoeg om de Squat nog eens een eigen artikel te geven.

Booty gains
Baby got Back’: Sir Mix A Lot wist het al lang. Een mooie ronde booty is fijn. Die vergt wel wat onderhoud kan deze dame-met-flinke-booty je vertellen. Squatten dus! Deze oefening waar je met de bovenbeen en bilspieren gewicht omlaag en omhoog brengt ligt aan de basis van de beste bil oefeningen.

Klaar om er helemaal voor te gaan? Hier nog een tip!

Ass to the grass? Paralel!

Een veelgehoorde uitspraak over de squat is ‘Ass to the Grass’, wat zoveel betekend als zo diep mogelijk squatten. Echter blijkt dat voor de optimale Time under tension, de mate van effectieve spanning die je op de spieren plaatst, en het voorkomen van blessures de Squat tot op of nèt onder parallel de beste keuze is.