In DEZE blog ging ik in op stress en waarom het eigenlijk zo slecht voor je is. Maar ik kreeg de vraag: hoe ga je om met stress? Een vervolgblog dus!

Stress is alles behalve fijn, en niemand wordt er vrolijk van. Althans, niet als het écht stress is. Op zo’n moment lijkt het ook moeilijk om ermee om te gaan, maar het lijkt ingewikkelder dan dat het is. Hier een aantal tips die je helpen hiermee om te gaan, zodat jij je weer beter voelt en je dromen waar kunt gaan maken!

Stress? Plan en rust!

Door beter te plannen zul je in eerste instantie al minder snel stress ervaren. Door al je doelen te voorzien van een soort stappenplan met een planning, zul je minder snel “achterlopen” en een gevoel van onrust krijgen. Maar daarnaast helpt plannen ook bij de momenten dat het eigenlijk al te laat is. Je moet namelijk afbouwen, dat gaat niet 1,2,3. Dus, ervaar je stress? Probeer een planning te maken voor al je taken, maar gun jezelf ook de rust en ruimte om te ontspannen en herstellen. Plan de taken die prioriteit hebben als eerste in, de rest kan wellicht even wachten tot een later moment, wanneer je meer tijd hebt.

De momenten van rust en ontspanning zijn enorm belangrijk, dit zorgt dat je je weer beter gaat voelen. Maar wat doe je dan op zo’n moment? Wat helpt je om dat rot gevoel te verslaan?

SPORTEN

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar beweeg! Sporten is enorm goed voor je, niet alleen voor je lijf, maar ook mentaal heeft het zoveel voordelen. Wanneer je stress hebt is het dus ook een perfecte manier van ontstressen. Even met een stevige workout knallen en je verstand op nul zetten, alle stress eruit trainen! Een rondje hardlopen om je hoofd leeg te maken. Of een yoga-sessie. Doe waar jij je fijn bij voelt en zet even je lichaam aan het werk, helpt enorm! Trust me.

SLAPEN

Dat het belangrijk is om voldoende te slapen vertelde ik je al in een EERDERE BLOG. Maar wanneer je stress ervaart is slaap nog belangrijker. Je zult je namelijk moe voelen, want stress kost enorm veel energie zonder dat je dat echt bewust door hebt. Slapen is dus extra belangrijk in perioden van stress. Probeer zoveel te slapen als je nodig hebt. Even een extra uurtje bijtanken doet al wonderen.

RUSTEN

Rusten? Als ik slaap rust ik toch ook uit? Ja klopt, maar de hele dag rennen, vliegen en maar doorgaan totdat je gaat slapen is niet bevorderend voor je stresslevel. Je zult gedurende de dag ook momenten voor jezelf moeten inplannen en even een pas op de plaats moeten maken. Even een momentje voor jezelf, stil en alleen zonder al teveel prikkels. Dit zorgt ervoor dat je je hoofd weer even leeg kunt maken, even je gedachten op nul en de rust terugvinden. Dan kun je daarna weer verder met je taken voor die dag.

LEUKE DINGEN

Klinkt logisch, maar we vergeten het vaak. Leuke dingen doen is zó belangrijk! Extra de tijd nemen voor de dingen waar jij vrolijk van wordt, die jou energie geven. Als je stress hebt is het reuze belangrijk om niet alleen te focussen op de dingen die je stress geven (zoals je werk, je doelen of je drukke schema), maar ook tijd te maken voor dingen die je juist vrolijk maken. Dit zal ervoor zorgen dat je de stress even vergeet en je batterij als het ware even oplaadt. Gewoon even doen waar jij zin in hebt dus!

En onthoud. Je bent een mens, geen robot. Het is heel normaal om af en toe stress te hebben, maar luister wel goed naar je lichaam. Ga niet over je eigen grenzen en trap op tijd op de rem als dat nodig is! De boog kan niet altijd gespannen zijn.

Dus ontspan je even met me mee?

Liefs, Lienke