Wellicht één van de allerbelangrijkste oorzaken van ons probleem met overgewicht en obesitas, maar ook als we gewoon een beetje willen afslanken om esthetische redenen, is onze omgeving.

Deze wordt tegenwoordig in de literatuur ook wel de obesogene omgeving genoemd.

Een omgeving waar het dus makkelijker is om vet te accumuleren door de fysieke omgeving waarin we ons bevinden, maar ook door hoe de maatschappij is ingericht op bijvoorbeeld sociaal en cultureel vlak.

Foute boel dus.

Aan veel van deze factoren kan je zelf niet veel doen. Maar aan sommige ook zeker wel.

Vandaag gaan we het hebben over de persoonlijke voedselomgeving en hoe je die kan inrichten om makkelijker minder te consumeren.

 

Wat kan allemaal tot jouw persoonlijke voedselomgeving behoren?

#1  Je woning
#2  Je werk
#3  Je route

 

#1  Je woning

Je wilt zoveel mogelijk gezonde producten in huis hebben.
Een paar voorbeelden van dingen die je in huis zou kunnen hebben:

  • Groenten (vers, bevroren, in blik)
  • Fruit (vers, bevoren)
  • Peulvruchten
  • Magere* eiwitbronnen (vis, vlees, melkproducten, soyaproducten, seitan)
  • Groenten soepen (vers, bevroren, in zakken)
  • Wat volkoren producten.
  • Gekoeld water met munt of fruit in de koelkast

*ongeveer onder de 150kcal/100gram in deze context

Tip: zorg dat je gezonde producten altijd goed in zicht zijn.

Zet je fruit in een mooie mand op een plek waar je vaak zit of langs loopt.

Doe je groenten NIET in de groenten la, maar op de eerste of tweede plank.

Etc.

#2  Je werk

Neem de juiste producten mee voor jouw doelen. Omring jezelf met de juiste producten en zorg dat je goed voorbereid zodat je dingen kan meenemen als dat moet. Natuurlijk kan je ook de omgeving verkennen en identificeren waar je goede producten en gerechten kan kopen.

Dingen die je sowieso vaker kan meenemen:

  • Groenten snacks
  • Fruit
  • Peulvruchten (zoals edamame boontjes)
  • Magere eiwitbronnen (denk aan kwark of griekse yoghurt met wat bessen)
  • Soep als je het kan opwarmen
  • Volkoren crackers met eiwitrijk beleg en wat groenten erop
  • Koop een mooie waterfles en zet hem prominent op je bureau

 

#3  Je route

De routes die je neemt van en naar plekken waar je vaak komt (je huis, werk, gym, familie) kunnen ervoor zorgen dat je verleid wordt om dingen te eten die je normaliter niet had gegeten als je ze niet had gezien.

Visuele cues hebben erg veel invloed op cravings. Voorbeeld:

Als je van donuts houdt en je fietst elke dag langs de Dunkin’ Donuts dan gaat het heel erg lastig worden om daar niet af en toe aan toe te geven.

Neem dus dan een andere route. Maak het jezelf niet onnodig moeilijk. En dan kan je vanuit jezelf prima een keer kiezen om een donut te eten, maar dan maak je die keuze dus bewuster.

 

Dit zijn een paar tips die je kan toepassen om je persoonlijke voedselomgeving positief te beïnvloeden.