Zelfs de meest fanatieke sporter loopt wel eens tegen het probleem aan, waar wij allemaal mee te maken hebben; dat de bank, de kroeg of het werk aantrekkelijker zijn dan het uitvoeren van je discipline: Sporten. In veel tijdschriften is aan dit probleem aandacht besteed. En toch merk ik, in mijn omgeving, bij mijn clienten en mijzelf dat de eerste dagen van het nieuwe jaar voorbij zijn en onze motivatie al flink gezakt lijkt na de eerste euforie van de nieuwjaarsresoluties. Wat is nu het echte probleem?

Laten we dan even beginnen bij het begin. Motivatie is afgeleid van het Latijnse werkwoord ‘movere’: in beweging brengen. Wetenschappers zijn hier al decennia lang binnen o.a. de psychologie naar op zoek gegaan: wat drijft de mens, wat zorgt ervoor dat een persoon in beweging komt. Begin twintigste eeuw werd ontdekt dat indien onderzoekers een belletje lieten rinkelen net voordat een hond te eten kreeg, de hond vervolgens bij het horen van alleen het belletje ging kwijlen (Klassieke conditionering). Het belletje prikkelde het hongergevoel bij de hond en schepte de verwachting dat hij te eten zou krijgen (kwijlen)!

Vaak is het een kwestie van jezelf op de juiste manier prikkelen om in beweging te komen. Sommigen doen dit door video’s te kijken, anderen weer door artikelen te lezen. Als het je niet lukt om de discipline op te brengen om te gaan sporten, ga dan op zoek naar je motivatie. Wat wil je bereiken met het sporten en waarom wil je dit bereiken? Prikkel jezelf.

Hieronder volgen wat tips om o.a. jezelf te motiveren en om tot verandering te komen:

1. Prikkel tot verandering! Bedenk voor jezelf waarom het belangrijk is om te veranderen. Bij de bereidheid om te veranderen, gaat het erom dat je het belang van de verandering inziet. Wat drijft jou om naar de sportschool te gaan en welk succes of gewenst gedrag wil jij eigenlijk behalen? Wat is jouw prikkel?

2. Kies 1 of 2 idolen (bijv. sporters) uit waar jij tegen op kijkt en die jou prikkelen. Wat voor trainingen doen zij? Hoe vaak? Is dit ook haalbaar voor jou, mogelijk in aangepaste versie?

3. Bekijk bijvoorbeeld de specifieke training die je vandaag wilt uitvoeren voordat je gaat sporten. Of luister/lees inspirerende verhalen over wat anderen motiveert.

Wat prikkelt jou? 😉

Herken jij jezelf of iemand anders hier ook in en kun je nog wat aanvullende tips gebruiken? Ik ben benieuwd!

Liefs, Ayeh