Get fit in four weeks! Een ‘killerbody’ in 12 weken! Het abs-in-10-weken-schema! Het lijkt alsof het met fitheid en gezondheid net zo werkt als met online shoppen, binnen een paar klikken heb je wat je wilt. En wie wil dat nu niet? Jij.

Inderdaad, jij wilt dat niet. Je hebt namelijk helemaal geen ene moer aan die quick fix-programmaatjes. Natuurlijk, je kunt best resultaat boeken in tien, twaalf of zelfs in vier weken, maar vooral als je al een goede basis qua fitness en gezondheid hebt. En wat ga je doen na die tien of twaalf weken? Twee weken selfies maken van je buik en dan weer terug naar de bank?

Anders dan kinderen benaderen volwassenen sport resultaatgericht. Ze willen een wasbordje, billen van staal, een paar kilo kwijt of één keer in hun leven een marathon lopen. En dat alles in zo kort mogelijke tijd met liefst zo min mogelijk inspanning. Met die doelen is op zich niks mis, zo lang je maar niet de illusie hebt dat je gelukkiger wordt als je die buikspieren of die marathonmedaille hebt.

Hoe veel mooier is het als die fysieke winst het gevolg is van een gezonde levensstijl, waarbinnen je met veel plezier beweegt. Iemand die leert hardlopen, omdat het hem of haar fantastisch lijkt om drie uur door de natuur te kunnen hollen, zal uiteindelijk meer gezondheidswinst en medailles behalen dan degene die zonodig een marathon van zijn bucket list wil strepen. (Bucket list. Man, wat heb ik een hekel aan die modeterm. Maar dat terzijde.) En wie plezier vindt in CrossFit, kickboksen of yoga krijgt de health benefits cadeau.

Foto: Pim Rinkes

Van crash- en de meeste andere diëten kennen we inmiddels het jojo-effect dat ze veroorzaken. Hetzelfde geldt voor al die x-aantal-weken-programmaatjes of 30 day challenges die zich links en rechts aan je opdringen.

Wil je blij, fit en gezond worden, richt je dan op de lange termijn. Een leven lang fit, voor minder hoef je het niet te doen.