Simpel maar toch complex

Afvallen is eigenlijk heel simpel.

Je moet minder calorieën binnen krijgen dan je verbrandt.

De energiebalans kan je niet omheen. Als je meer eet dan je verbrandt dan kom je aan en als je ongeveer hetzelfde eet dan blijf je ongeveer hetzelfde. En dus minder om af te vallen.

Natuurlijk kan je gewicht veel fluctueren, maar dat is bijna altijd toe te spelen aan je waterhuishouding. Vooral als het acuut is. Van dag tot dag zeg maar.

Verschillende factoren kunnen invloed op hebben op hoeveel vocht je vasthoudt, zoals hoeveel zout of koolhydraten je hebt gegeten, of je gestrest bent, of je veel spierpijn hebt, of je vezelrijke producten hebt gegeten, of je ongesteld moet worden, etc.

Maar bijna 50% van volwassen Nederland heeft overgewicht.

Als het zo simpel is om af te vallen, waarom lukt het dan zoveel mensen niet?

Allereerst: Simpel betekent niet makkelijk.

Een marathon lopen is een simpele taak. Blijf rennen tot je de 42,2km erop hebt en volg het parcours. Ook al vind ik persoonlijk dat je ook een marathon hebt gelopen als je 42,2km de verkeerde kant op loopt hoor. Kom de medaille maar bij mij ophalen dan.
Simpel dus, maar zeker niet makkelijk.

Hetzelfde geldt voor afvallen. Er zijn ontiegelijk veel factoren die invloed hebben op wat en hoeveel jij eet. Sommige heb je niet eens door. Anderen kan je niks aan doen. Vaak wil je er niet eens iets aan doen. Niet echt. Of misschien wel, maar je weet niet hoe, wat, waar, wanneer of met wie.

Een paar voorbeelden:

  • Van stress kan je meer trek krijgen, vaak kies je dan voor lekkere dingen met veel calorieën. Jouw comfort foods.
  • Van te weinig slaap kan je meer trek krijgen, en je impuls controle kan dalen waardoor je minder snel de ‘verstandige’ keuze maakt.
  • Je omgeving heeft veel invloed op wat je eet. Staat er een snoeppot bij jou op werk en in je zicht, dan eet je eerder meer snoep.
  • Als je als kind nooit geleerd hebt dat je groenten moet eten, dan is de kans kleiner dat je het als volwassene doet.
  • Als je ontevreden bent met jezelf en daardoor slecht voor jezelf zorgt dan is de kans groter dat je minder goed eet.
  • Voedselmarketing is extreem effectief. Zelfs zo erg dat er in sommige landen op sommige doelgroepen (jonge kinderen) geen specifieke marketing gericht mag worden.
  • Als maatschappij zijn we gericht op consumptie. Er is ook overal eten te krijgen.
  • Food design, oftewel het maken van producten die zo lekker zijn dat je er makkelijk te veel van eet.
  • Bij feesten en partijen ben je ongezellig als je niet drinkt of dat stukje taart niet eet- die je eigenlijk niet eens lekker vindt. Sociale druk is aan de orde van de dag.

Bewustzijn is key in deze obesogene maatschappij waarin wij leven. Ja, dat is hoe ze onze omgeving tegenwoordig vaak bestempelen. Een omgeving waar het dus makkelijk is om ongezond zwaar te worden.

“Forewarned is forearmed”

Wees je dus bewust van alle factoren die in jouw leven meespelen. Neem ze onder de loep en kijk waar je wel invloed op kunt uitoefenen. En als je er niet uitkomt, kom dan even langs bij de gratis voedingskwartiertjes in de gym.

Maandag    17:30-18:30 in Zuid
Woensdag 18:30-19:30 in West
Zondag       14:00-15:00 in Oost

In te boeken in de Vondelgym app.
Of voor uitgebreider advies kan je een consult inboeken bij yours truly.

Info

Gepost: 04-mrt
Door Nurdin Pattipilohy

VG Mag Recent

Naar VG mag

Shopping cart

Subtotal
Shipping and discount codes are added at checkout.
Checkout